ODVOJITE DVIJE I POL MINUTE I POGLEDAJTE OVU SRAMOTU: Može li se ovo nazvati ekocidom hrvatskog turističkog bisera?

Za makadamsku cestu po Trakošćanskom jezeru potrošili 15 mjeseci i 19 milijuna kuna! Od izmuljivanja ostala samo muljaža

Objavljeno: 23.02.2023. Alen Brodar

Nakon dva dodatka prvotnom Ugovoru kojima se produživao rok za završetak radova i povećao budžet s 15 na 18,99 milijuna kuna, danas istječe rok za završetak radova na kapitalnom projektu izmuljivanja Trakošćanskog jezera. Podsjetimo, sve je počelo u prosincu 2021. godine, kada je rečeno da će sva skupa koštati 15 milijuna kuna i da će čitavi radovi, uključujući izlov ribe, ispuštanje vode, a potom i izmuljivanje čitavog jezera te ponovno punjenje jezera vodom trajati godinu dana. Ugovor o javnoj nabavi radova na čišćenju akumulacijskog jezera Trakošćan od nataloženog sedimenta imao je rok važenja 12 mjeseci odnosno do 28. travnja 2022. godine, a kako su i sami potvrdili iz Hrvatskih voda, dodacima Ugovoru, rok je do sada dva puta produživan i to II. dodatkom ugovoru za šest mjeseci, odnosno do 28. studenoga 2022. god. te III. dodatkom Ugovoru do 23. veljače 2023. godine.

Za izvođača radova izabrana je tvrtka Bagerkop-Roberto d.o.o., koji je davao izjave i jamstva da sve može napraviti, međutim ubrzo su se pojavili problemi i ispalo je da – ipak ne može.

 Propadali strojevi

– Na prezentaciji za medije 7. srpnja 2022. godine, mogli ste uočiti da je prilikom prolaska strojeva-dempera došlo do propadanja stroja na putu izrađenom u jezeru što je kasnije potvrđeno i od strane nadzorne službe kao opasnost za sigurnost strojeva i potencijalno dovođenje u opasnost života radnika na tim strojevima. Stoga smo morali pronaći rješenje, kako Izmjenom i dodatkom ugovora ostati unutar okvira Zakona o javnoj nabavi, a kojim bi omogućili sprovođenje ugovora sklopljenog s izvođačem – rekli su krajem kolovoza iz Hrvatskih voda te dodali da se zbog opravdanih razloga, važenje ugovora može produžiti u skladu sa zakonom, a budući da je došlo do odstupanja pretpostavljenog stanja jezera čija je projekcija dobivena istražnim radovima i stanja jezera nakon ispuštanja vode iz njega, opravdan je razlog produženja ugovornog roka, bude li do njega došlo.

Nezadovoljstvo izborom izvođača istaknuo je i Danijel Bunić iz Hrvatskih voda, koji je direktor Vodnogospodarskog odjela za Muru i gornju Dravu.

– Poteškoće su djelomično objektivne jer su slojevi mulja deblji nego što se očekivalo, no subjektivna poteškoća je ta da izvođač nije u potpunosti prilagodio svoju tehnologiju kako je bilo traženo. Mi se sada “natežemo” jer kada imamo ugovor s izvođačem onda smo u problemu zajedno. U svakom slučaju, realno je da tu količinu mulja do kraja godine, kako je bilo najavljeno, nije moguće izvaditi. Nismo sretni s izvođačem – rekao je u kolovozu prošle godine Bunić.

Dan nakon te izjave, direktor Bunić se oglasio demantijem u kojem je kazao kako javna kritika prema izvođaču radova koju je uputio nema osnove, te da nikad nije bila razmatrana opcija raskida ugovora.
U upitu kojeg smo 20. listopada poslali na adresu Hrvatskih voda, pitali smo jesu li riješeni problemi s izvođačem radova te radi li i dalje ista tvrtka na projektu izmuljivanja Trakošćanskog jezera.

– Radove će izvoditi ista tvrtka – kratko su na to pitanje odgovorili iz Hrvatskih voda bez dodatnih pojašnjenja oko toga na koji je način riješeno nezadovoljstvo s izvođačem radova. Nezadovoljni odgovorom, upit smo poslali ponovno 26. listopada i pitali tko je odgovoran za to što je odabran izvođač radova koji isprva nije zadovoljio, kako je to nezadovoljstvo riješeno te kako to da će radove nastaviti izvoditi ista tvrtka, a isprva nije zadovoljila.

– Izvođač radova odabran je postupkom javne nabave, sukladno zakonu o javnoj nabavi i u skladu sa zahtjevima dokumentacije za nadmetanje, a tijek postupka nabave te cjelokupna dokumentacija je javno dostupna na EOJN RH. Hrvatske vode kao naručitelj ne izražavaju svoje zadovoljstvo ili nezadovoljstvo izvođačima već se prati dinamika realizacije ugovora – odgovorili su nam.

Prebacivanje loptice

Kontaktirali smo tada i tvrtku izvođača radova kako bismo provjerili u kojoj su fazi radovi sada, te smo htjeli čuti i njihovu stranu priče glede nezadovoljstva od strane naručitelja radova, Hrvatskih voda.

– Ja vam ne znam, nisam kompetentna osoba za to, nazovite Hrvatske vode – rekao nam je kratko u razgovoru direktor Boris Rauš kojeg smo odmah upitali i radi li njegova tvrtka još uvijek na spomenutom projektu, na što nam je odgovorio da nam on ne može dati nikakve informacije.

Na upit o kakvim se točno dozvolama radi, direktor tvrtke nas je još jednom uputio na Hrvatske vode i prekinuo poziv, pa smo o spomenutim dozvolama upitali i Hrvatske vode.

– Što se tiče Vašeg pitanja postavljenog izvođaču radova vezanu za davanje informacija odnosno ‘dozvoli za davanje informacija’, nismo upoznati o kakvoj se to točno dozvoli radi te o istoj nemamo informaciju – tvrde iz Hrvatskih voda.    

U istom smo upitu, poslanom 20. listopada, ponovno pitali i za trenutno stanje radova.

– Vezano za nastavak radova na izmuljivanju Trakošćanskog jezera, svakako možemo reći da su terenski uvjeti otežani, odnosno sediment koji se nalazi u jezeru je izrazito mekan i dolazi do utonuća mehanizacije što predstavlja određene probleme u izvođenju. U tijeku je izrada servisnog puta. Izrađuje se izmjena i dopuna izvedbenog projekta s detaljem izrade servisnog puta u jezeru putem kojeg će se omogućiti uklanjanje sedimenta – odgovorili su, a što se tiče roka završetka radova, poručili su da je u postupku izrada dodatka Ugovora kojim će se definirat izvođenje radova za dovršetak ugovora prema zakonski dopuštenim osnovama, te će se definirati i rok izvođenja radova.

Na pitanje čija je zadaća bila da se predvide i u što kraćem roku riješe situacije poput ove da je sediment premekan i da zbog toga mehanizacija propada, rečeno nam je da su u dokumentaciji za nadmetanje priloženi svi postojeći projekti i ispitivanja te je projektnom dokumentacijom bilo definirano kakvi su uvjeti na terenu.

– Mi smo kao naručitelj proveli pripremne istražne radove. Tek nakon pražnjenja jezera moguće je utvrditi stvarno stanje na lokaciji radova te se prilagoditi dobivenim podacima. Izradom projektne dokumentacije uzet je u obzir faktor mekanog tla, a rješenje koje je dano projektom za vađenje sedimenata  je prilagodba mehanizacije u uvjetima muljevitog tla – pojasnili su nam.

Upitali smo Hrvatske vode i tko snosi odgovornost za silna produljenja rokova trajanja radova te što će se sve uzeti u obzir prilikom određivanja novog roka. Proslijeđen nam je odgovor Vodnogospodarskog odjela za Muru i gornju Dravu, a poručili su da je Ugovorom definirana mogućnost produženja roka te uvjeti i način na koji je to moguće.

O stanju na gradilištu pokušali smo informacije dobiti i od tvrtke zadužene za nadzor radova, ‘SEDRA consulting d.o.o.’, međutim, kako su nam rekli, uvidom u Ugovor o provedbi nadzora nad naslovnim projektom, navedeno je da je tvrtki zabranjeno bez pisanog pristanka naručitelja, u ovom slučaju Hrvatskih voda, davati povjerljive podatke neovlaštenim osobama. Pod ‘povjerljivim podacima’ navodi se da su to podaci koji bi po razumnoj ocijeni dobrog stručnjaka mogli prouzročiti štetne posljedice za naručitelja, u ovom slučaju dakle, za Hrvatske vode.

Tvrtku izvođača ‘Bagerkop Roberto’ pitali smo prije dva tjedna, s obzirom na trenutno stanje jezera, hoće li moći obaviti radove koji su u njihovoj nadležnosti do isteka roka, odnosno do 23. veljače, no s njihove strane nismo dobili odgovor.

Dva ključna pitanja

Što se samih radova tiče, iz Hrvatskih voda su pak poručili da se radovi izvode uz sustavno rješavanje problema i nepredvidivih okolnosti te da nadzorna služba nije dala mišljenje o potrebi prolongacije roka projekta, koji je, podsjetimo još jednom, 23. veljače.

– Poduzimamo sve kako bi se radovi na Trakošćanskom jezeru u najkraćem roku završili uvažavajući terenske okolnosti – dodali su.

I eto, rok je istekao, prebacivanja loptice se nastavljaju, a od izmuljivanja jezera, 15 mjeseci nakon početka radova, ostala je čini se samo dobra muljaža. Jer kako inače objasniti da je za makadamsku cestu po jezeru, koja je trebala omogućiti da po njoj prometuju kamioni puni izvađenog sedimenta (mulja), plaćeno 19 milijuna kuna? Stoga je legitimno postaviti dva pitanja: Što će biti dalje, hoće li se raspisivati novi natječaj i birati novi izvođač radova? I, ono bitnije, tko će odgovarati za ovo što (ni)je dosad učinjeno?

U nastavku, u galeriji i videu, možete pogledati na što liči Trakošćansko jezero na dan završetka roka za izvođenje radova:

Najnovije po kategorijama

Objavljeno u isto vrijeme

Pročitajte više s našeg weba