MOŽE LI SE MOBITELE ZABRANITI U OVO DIGITALNO DOBA: Provjerili smo kakva je praksa u nekim zagorskim školama

MOBITELI U OSNOVNOJ ŠKOLI – DA ILI NE? Klanječka škola rekla “ne”, učenici mobitele ne smiju koristiti niti tijekom odmora

Objavljeno: 04.02.2018. jelenajazbec

Francuska Vlada od ove je godine u potpunosti zabranila uporabu mobitela u osnovnim školama, uz objašnjenje kako se radi o “pitanju javnog zdravlja”. Njezinim stopama krenula je i jedna hrvatska osnovna škola, ona u Kostreni, gdje, uz podršku Vijeća roditelja, od ove školske godine u kućnom redu stoji da kršenje pravila i korištenje mobitela vodi prema izricanju pedagoških mjera, poput pisanih opomena, pa čak i ukora. Zabrana korištenja mobitela u toj riječkoj školi izazvala je buru reakcija u javnosti, no jeste li znali da se ovakve mjere već provode i u pojedinim zagorskim školama?
Primjerice, i u Osnovnoj školi Antuna Mihanovića Klanjec, prema novom kućnom redu, od ove je školske godine zabranjena uporaba mobitela za učenika od 8 do 14 sati. Učenici mobitel mogu ponijeti u školu, no do posljednjeg zvona on mora biti ugašen i spremljen u torbi, čak i za vrijeme odmora.

Odobrili učenici

– Oni mobitel imaju, ali je on ugašen i nalazi se u torbi jer im odvlači pažnju. Naime, imali smo situaciju kada su svi igrali online igrice pa su morali osvajati bodove točno u određeno vrijeme. Jedva su čekali da zvoni i nastala je prava manija. Tada sam odlučila sve argumente staviti na papir i stati pred roditelje. Prijedlog je prošao raspravu, odobren je od strane Vijeća roditelja, ali i od strane učenika – otkrila nam je ravnateljica Melita Ulama, koju smo pitali i kako su učenici reagirali kada im je prvi puta predložena ova odredba.
– Naravno, učenici su se u početku bunili, imali su tisuću protuargumenata, no mi nikada ne bismo donijeli takav kućni red da oni to nisu prihvatili. Raspravljali su o tome na satovima razrednika, iznijeli su svoje argumente na Vijeću učenika, a pristali smo i na kompromis. Tražili su da u zamjenu za uvođenje zabrane korištenja mobitela smiju nositi platnene tenisice umjesto papuča, što smo im dopustili. Jako mi je drago da sada, nekoliko mjeseci nakon uvođenja novog pravila, učenici imaju samo pozitivne komentare i kažu kako se osjećaju puno bolje i sigurnije, jer znaju da ih nitko neće fotografirati, snimati, ili objaviti nešto neprimjereno bez dozvole. Naravno, imali smo i nekih incidenata, da je učitelj za vrijeme odmora djetetu oduzeo mobitel, pa je roditelj morao doći u školu po mobitel, no sve u svemu moram priznati da sam jako ponosna na učenike jer to zaista lijepo funkcionira i preporučila bih i drugim školama da to uvedu, naravno, ako imaju takvu zajednicu kakvu imam ja, i roditelja, i učenika, da na taj način žele surađivati – kaže ravnateljica Ulama.
Ipak, roditelji danas mobitel svojem djetetu kupuju najkasnije kada ono krene u prvi razred osnovne škole, jer im je važno da ga mogu kontaktirati u bilo kojem trenutku.
Ravnateljica Melita Ulama ističe kako za hitne situacije postoji telefon u tajništvu, a sve ostalo je nepotrebno.
– U tajništvu je telefon i dijete ga u bilo kojem trenutku može koristiti, a to isto vrijedi i za roditelje. Ako se dogodi nešto važno, roditelj nazove škole i mi pozovemo dijete. Roditelji moraju znati da su njihova djeca na sigurnom, moraju imati povjerenja u nas i nije nužno da s posla u 10 sati ujutro šalju poruku djetetu je li dobro – zaključuje ravnateljica, te dodaje kako, kao odgojno – obrazovana ustanova, jednostavno moraju imati neka pravila.
Na tragu ovoga što se već provodi u klanječkoj Osnovnoj školi, sada je i krapinska Osnovna škola Augusta Cesarca. Naime, i tamo su se, kako nam je otkrila ravnateljica Matilda Juričev Žigman, pojavili problemi jer djeca skrivećki fotografiju i snimaju jedni druge, što može imati izrazito negativne posljedice.
– Odlučeno je da učenici smiju mobitel nositi u školu, ali ga ne smiju koristiti za vrijeme trajanja nastave, a od 1. veljače niti za vrijeme odmora – kaže ravnateljica Juričev Žigman.

Pomagalo u nastavi

U nekim drugim školama situacija je pak mnogo liberalnija, primjerice, u zabočkoj Osnovnoj školi Ksavera Šandora Gjalskog.
– Učenici smiju koristiti mobitele u hodnicima, za vrijeme školskih odmora, ali na nastavi ne. Čak kada se pišu neki testovi, učitelji znaju pokupiti mobitele i staviti ih u posebnu kutiju, te ih vrate nakon testa. U slučaju incidenata, koji su zaista vrlo rijetki, da učenici koriste mobitel tijekom nastave, iako je to zabranjeno, učitelj oduzme mobitel, a ovisno o prekršaju, učenik može dobiti i usmenu opomenu – rekao nam je ravnatelj škole Tomislav Polanović, kojeg smo pitali misli li da mobiteli u školi dekoncentriraju učenike.
– Istina jest, da, kada prolazim hodnicima, vidim učenike koji prije sata, umjesto da si ponove gradivo, radije tipkaju po mobitelima, ali ipak ne bih uveo potpunu zabranu korištenja mobitela. Digitalna tehnologija se sve više razvija i popularizira, čak i u školama, tako da smatram da za sada nije potrebno uvoditi neke drastične mjere, ali naravno da trebaju postojati neka pravila o tome kada se i kako mobitel može koristiti. No ipak, dok god je sve u granicama normale, nećemo uvoditi potpunu zabranu – zaključio je ravnatelj Polanović.
Mobiteli se danas ponekad koriste i u nastavi, pogotovo kada učenici nisu u informatičkoj učionici, a moraju pronaći neke informacije na internetu, no sve troje ravnatelja reklo nam je kako to nije problem, jer u tom trenutku oni smiju izvaditi svoje uređaje i spojiti se na školski wi – fi.
Što se tiče korištenja mobitela u izvannastavne svrhe, za sada, čini se, pravila ovise isključivo o stavovima ravnatelja, a vrijeme će pokazati hoće li mobitelima u osnovnim školama i zakonski odzvoniti.



MIŠLJENJE STRUČNJAKINJE: DRAGICA SLAKOPER – LISICA IZ CENTRA ZA SOCIJALNU SKRB KRAPINA – PODRUŽNICA OBITELJSKI CENTAR

“Previše vremena na mobitelu, uz nedovoljno sna i druženja, može uzrokovati agresivnost, pretilost i neuspjeh u školi”

O upotrebi mobitela u osnovnim školama razgovarali smo i s Dragicom Slakoper – Lisicom, profesoricom psihologije iz Centra za socijalnu skrb Krapina – Podružnice Obiteljski centar. Zanimalo nas je kada je uopće preporučljivo djetetu kupiti prvi mobitel.
– S obzirom na tako velik broj različitih sadržaja koji su djeci dostupni putem današnjih mobitela, na pitanje kada je preporučljivo djetetu kupiti mobitel ne postoji generalni odgovor, već je potrebno uvažiti zrelost djeteta, kada je dijete “spremno za mobitel”, pa u skladu s tim najbolji odgovor na to pitanje mogu dati upravo roditelji. Tako je, primjerice, s polaskom djeteta u školu, negdje oko sedme godine, za većinu djece uzrast kada im se može objasniti što je internet i dopustiti im da ga koriste uz nadzor roditelja. No, važno je znati da djeca prije desete godine imaju slabo razvijenu vještinu razlučivanja istine od laži, te ih je odmah potrebno naučiti da ne ostavljaju osobne podatke na internetu – kaže Slakoper – Lisica.

Problemi s pažnjom

Kao negativne strane korištenja mobitela u osnovnoj školi, ova psihologinja navodi kako su one prvenstveno povezane s prekomjernom količinom vremena koju djeca provode u “druženju s mobitelom”, pred ekranom, što za posljedicu ima probleme s pažnjom, koja je jako važna za uspjeh u školi i za socijalizaciju uopće. Previše vremena za mobitelom i/ili računalom, uz nedovoljno kretanja, spavanja, druženja i igre s vršnjacima, može dovesti do različitih problema, kao što su povećana agresivnost, pretilost, smanjena fizička aktivnost, nesanica, neuspjeh u školi i smanjenje komunikacije u obitelji. Pretražujući internet bez nadzora roditelja, djeca mogu biti izložena i seksualnim ili nasilnim sadržajima, kao i neprimjerenim informacijama koje uključuju pornografiju, materijale i stranice koje potiču mržnju, nesnošljivost ili diskriminaciju, krvave i nasilne prizore, dezinformacije i preuveličavanje vijesti, kao i direktnoj komunikaciji s odraslom osobom koja traži neprimjerene odnose, kaže Slakoper – Lisica, te također spominje neujednačena školska pravila oko korištenja mobitela.
– Pojedina djeca, vrlo mali broj njih, priznao je da su mobitele krišom koristili i tijekom nastave, ali i da su neki njihovi nastavnici, vrlo mali broj njih, koristili mobitele tijekom nastave, a što nije bilo povezano s poučavanjem. Dakako, korištenje mobitela u školskom okruženju, osobito tijekom nastave, ometa, otežava praćenje, razumijevanje i upamćivanje gradiva. Ukoliko je u školama moguće koristiti mobitele tijekom trajanja školskih odmora, pojedina djeca koja nemaju “dovoljno dobar mobitel” mogu se osjećati izolirano ili neprihvaćeno od vršnjaka koji se tijekom odmora druže preko umreženih igrica ili dopisuju putem mobitela, dok istovremeno stoje ili sjede jedni pored drugih. Osnovne škole, ravnatelji, nastavnici i stručni suradnici dužni su spriječiti i zaustaviti svaki oblik nasilja u školi, pa time i nasilnih oblika ponašanja koji proizlaze iz neprimjerenog korištenja mobitela u školi i u blizini škole, te surađivati s policijom i centrom za socijalnu skrb. U školi je važno da postoji edukacija o korištenju mobitela i interneta na siguran i odgovoran način, kao i o učinkovitim strategijama pretraživanja i brzog napuštanja neprikladnih internetskih stranica – kaže psihologinja, te dodaje kako važnu ulogu imaju i roditelji.

Ništa bez nadzora

– Roditelji bi trebali imati kontrolu nad aktivnostima svog djeteta na mobitelu, internetu, društvenim mrežama, i osvijestiti djetetu da njegovo ponašanje u virtualnom svijetu treba slijediti norme i vrijednosti ponašanja koja su poželjna i prihvatljiva u stvarnom životu. Vezano uz korištenje mobitela, interneta, društvenih mreža, roditelji u dogovoru s djetetom trebaju uvesti jasna pravila oko korištenja istih, a poštivanje dogovorenih pravila može roditelju dati odgovor na pitanje je li dijete spremno za odgovorno korištenje istih. Korištenje mobitela, interneta, društvenih mreža treba ograničiti na jedan do dva sata dnevno. O mobitelima i računalima roditelji bi i sami trebali naučiti dovoljno da djeci mogu dati savjet i procijeniti što djeca na istima rade, a kako bi upoznali navike i sklonosti djeteta, povremeno bi zajednički trebali pretraživati internet. U procesu odrastanja i osamostaljivanja djeteta provjeravanje njegovih poruka i s kim ih razmjenjuje u nekom trenutku postaje neprihvatljivo, ali nikako prije 13. godine dijete ne bi trebalo ostavljati bez brige i nadzora njegovog ponašanja na mobitelu i računalu – zaključuje Slakoper – Lisica.

Najnovije po kategorijama

Objavljeno u isto vrijeme

Pročitajte više s našeg weba

Prijavite se na naš newsletter