Pogledajte koji bi naš grad mogao biti 'Potopljen'

NASA-in alat izračunao: Otapanje Grenlanda moglo bi imati velik utjecaj na hrvatski grad

Objavljeno: 02.11.2023. zagorjeinternational

Alat koji su razvili NASA-ini znanstvenici može predvidjeti kako će topljenje pojedinih ledenjaka utjecati na specifične gradove diljem svijeta. Pomoću Zemljine rotacije i gravitacijskih utjecaja računa kako će voda iz glečera biti raspodijeljena. Istraživanje je objavljeno u časopisu Science Advances.

– Kako bi razvili strategije umanjivanja poplava, zemlje i gradovi moraju razmišljati stotinjak godina u budućnost – smatra Dr. Erik Ivins koji je sudjelovao u istraživanju, piše Večernji list.

Tri ključna procesa

Njihov alat određuje topljenje kojeg ledenjaka bi moglo utjecati na određene dijelove svijeta. Pa je tako London pod utjecajem sjeverozapadnog dijela grenlandske ledene ploče, a New York mora brinuti o sjevernom i istočnom dijelu iste, piše BBC.

Jedan od glavnih doprinositelja na projektu dr. Eric Larour objasnio je da postoje tri ključna procesa koja utječu na “otisak prsta razine mora” tj. uzorak promjene razine mora diljem svijeta. Radi se o gravitaciji, izdizanju tla ispod ledenjaka kada se on otopi, te Zemljinoj rotaciji.

Dubrovnik ugoržen?

Od hrvatskih gradova, NASA-in alat prepoznaje Dubrovnik, te je izračunao da na njega daleko najviše utječe otapanje zapadne strane Grenlanda. Nešto manji utjecaj ima otapanje Antarktike na strani najbližoj Južnoj Americi, te otapanje glečera na Aljasci. U manjoj mjeri na porast razine mora kod Dubrovnika utječe i otapanje na jugu Andi te na sjeveru Kanade.

– Možemo izračunati točno koliko je određeni grad osjetljiv na promjene u svakoj ledenoj masi na svijetu. Ljudi često očajnički pokušavaju razumjeti kako ovi komplicirani globalni procesi utječu na njih. Pomoću ovog alata mogu dobiti odgovore za svoj grad – rekli su istraživači.