Hrvatske vode raspisale su natječaj za novog direktora VGO-a za Muru i gornju Dravu, očekuje se i novi natječaj za izmuljivanje, a sadašnji izvođač Boris Rauš tvrdi da je on nužnost

DOSTA JE, OVO JE ŽIVO BLATO! “Kvare nam se strojevi, više energije trošimo na popravljanje puta nego na izmuljivanje”

Objavljeno: 25.03.2023. Alen Brodar

Kajkavske kronike u najnovijem broju donose novosti vezane za projekt izmuljivanja Trakošćanskog jezera. Njihov razgovor s izvođačem radova Borisom Raušem i odgovore iz Hrvatskih voda prenosimo u cijelosti:

– Dosta mi je više da svi krive izvođača radova što se kasni s izmuljivanjem Trakošćanskog jezera, kao da mi to ne želimo napraviti, a radimo u nemogućim uvjetima – potužio nam se vlasnik i direktor tvrtke Bagerkop – Roberto Boris Rauš, koji je inzistirao da dođemo u Trakošćan i da vidimo da se onako, kako je predviđeno u natječaju, jednostavno nemoguće raditi.


Podsjetimo, 23. veljače ove godine, na dan kad je završio rok za radove na izmuljivanju Trakošćanskog jezera, Hrvatske vode potpisale su IV. Dodatak ugovoru s izvođačem radova, tvrtkom Bagerkop-Roberto d.o.o. i time im produžile rok za završetak radova do 3. svibnja 2023. godine. Bageri grabe, demperi voze, međutim, jasno je da se do tada neće ništa spektakularno dogoditi i da će se jednostavno morati raspisati novi natječaj.

Mnogo skuplji i duži

Jutarnji list u četvrtak je objavio da se već sastavlja novi natječaj i da se na njega ponovno misli javiti Bagerkop – Roberto. Taj će natječaj navodno imati mnogo duži rok, a i bit će mnogo skuplji nego što je bio prvotni, a neslužbeno se doznaje da se priprema da se ovaj put prijavi na EU fondove.

– Znate što ću vam reći – ovo sada, ovo što mi radimo već godinu dana, to su pravi istražni radovi. Ne znam kako bih nazvao ono što su oni radili prije nego što su nas uveli u posao. Sad se tek vidi kakav je to posao i kakva mehanizacija treba. Ovo će im olakšati posao pri raspisivanju novog natječaja. A hoću li se javiti, pa iskreno, prije ne, nego da. Ovo je previše stresa, kritika i jalovog posla. Ovo ćemo završiti do 3. svibnja, a onda ću dobro razmisliti hoću li se javiti na novi natječaj. Iskreno, toliko sam revoltiran, iako imam tehnologiju za sve opcije kojima bi se posao mogao završiti. Na ovakav način kako sad radimo, to je sigurno nemoguće. Već su nam se pokvarila tri dempera, sve smo potrgali, mjenjače, pogone. Zašto? Pa zato jer je mokar put jer u jezeru stalno ima vode. Nama voda iz tog mulja koji tovarimo curi s dempera po putu i to je samo blato, demperi propadaju i kvare se. Radimo po suhom vremenu, a isto nam je kao da radimo po kiši. Oni su trebali znati, kad su radili istražne radove, da to jezero nikada neće biti toliko suho da bi se po njemu mogli voziti teški strojevi. Jer po natječaju, mi smo morali voziti van suhi materijal, a ne mokri. Onda smo si morali raditi put po jezeru, a sada taj put uništavamo dok njime izvozimo sediment, jer voda iz mulja sve raskvasi i strojevi nam propadaju. Čitavo vrijeme buldožer mora ići ispred dempera i koliko – toliko ravnati teren, da bi se moglo prolaziti. Ali to je dugoročno neodrživo, strojevi se zbog preopterećenja kvare. Mi smo trebali raditi s dva bagera i osam dempera, sad radimo s jednim bagerom, i to lakšim koji nema velike kapacitete i pet dempera, s time da se i već jedan od tih pet počeo pregrijavati i mora stajati, da se ne bi potpuno pokvario. I sada mi trošimo više vremena i energije na održavanje i popravak puta, nego na samo vađenje sedimenta. To je živo blato. Oni su ispustili vodu iz jezera i mislili su da će se jezero isušiti. No, nisu predvidjeli 16 pritoka i potok Čemernicu, koji stalno donose novu vodu – rekao nam je Rauš.

Što je s Bunićem?

Inače, Hrvatske vode u srijedu su raspisale i na svojim stranicama objavile natječaj za direktora VGO-a za Muru i gornju Dravu. Do sada je na tom mjestu bio Danijel Bunić, kojem smo mnogo puta slali upite i oko radova, i gdje zapinje, i tko će odgovarati za kašnjenje i je li istina da je podnio ostavku, no zadnje što nam je odgovorio, jest da će nam sve odgovoriti glasnogovornik Hrvatskih voda. Čekali smo gotovo mjesec dana na odgovore, a odgovorili su nam, manje – više, sve što smo već napisali:

“Izvođač je uveden u posao 12. svibnja 2021. godine (Rauš, podsjetimo, kaže da je mehanizacija ušla u jezero tek 28. veljače 2022. godine op.a.). Nakon početnih poteškoća vezanih uz pražnjenje jezera kada je bilo potrebno čekati hladniju temperaturu vode, odnosno povoljno razdoblje za izlov ribe što je bio preduvjet za pražnjenje i isušivanje jezera. Iz tog razloga izlov ribe je odgođen za prosinac 2021. godine. Također detaljnim uvidom na terenu bilo je razvidno da se zatečeno stanje razlikuje od projektiranog rješenja i projektnom dokumentacijom definirane tehnologije uklanjanja sedimenta. Imajući u vidu navedeno stanje i zahtjev izvođača za izmjenom ugovora, sklopljen je dodatak ugovoru za radove s novim rokom izvođenja radova do 28.11.2022. godine. U navedenom roku, Izvođač je nakon geodetskog snimka zatečenog stanja i istražnih radova predložio novu tehnologiju izvođenja radova koja je odstupala od inicijalnog (početnog) projektnog rješenja, što je zahtijevalo dodatno vrijeme i konzultacije s nadzornom službom i projektantom te stručnim službama Hrvatskih voda i nadležnih tijela. Izvedbeni projekt je uključivao dodatne servisne putove, proširenje deponije i pristupnog puta kao i same tehnologije vađenja sedimenta, što je od strane nadzora odobravano u segmentima, usklađujući se s dinamikom napredovanja radova na terenu. Potom su nastupila kišna razdoblja i posljedično tome poteškoće mehanizacije u dodatno otežanim terenskim uvjetima, a treba napomenuti i da su dva stroja upala u sediment. Osim toga, navedeno je trebalo sagledati u kontekstu svih uvjeta javnopravnih tijela i zakonske regulative, a osobito Zakona o javnoj nabavi. Tako su sukladno mišljenju nadzorne službe sklopljeni novi dodatci ugovoru od kojih je zadnji, četvrti dodatak s rokom izvođenja radova do 3. svibnja 2023. godine. Drugim i trećim dodatkom ugovoru odobreni su vantroškovnički radovi kao i više i manje radnje na ugovornom troškovniku koje nisu bile obuhvaćene projektnom dokumentacijom i natječajnom dokumentacijom. Vantroškovnički radovi odnosili su se na radove na zamjeni tla šumskog puta na lokacijama koje ne zadovoljavaju zahtijevanu nosivost i na proširenje deponije. Vrijednost radova po drugom dodatku Ugovora povećana je za 167,76 tisuća € (1,26 mil.kn), a po trećem dodatku Ugovoru za 413,34 tisuće € (3,11 mil.kn) te sada ukupna vrijednost Ugovora o radovima na čišćenju akumulacijskog jezera Trakošćan od nataloženog sedimenta sa svim dodatcima iznosi 2,52 mil. EUR sa PDV-om (18,99 mil. kn).
Do sada su izvedeni sljedeći radovi: uređena je ploha za deponiranje mulja, izgrađen je šumski put za transport od jezera do deponije, izgrađen je privremeni zagat na kraju jezera u cilju zaštite vrijednog močvarnog staništa, izveden je nasuti kameni put za transport od brane na jezeru (kod dvorca ) do kraja jezera (mjesta prelaska u močvaru) gdje se izlazi na šumski put, izveden je odvodni kanal cijelom dužinom jezera koji evakuira dotok vode u jezero. Istovremeno se prema mogućnostima na terenu vrši uklanjanje i odvoz sedimenta iz jezera te deponiranje na privremenoj deponiji kao i uređenje nivelete dna jezera. Izvođač će do okončanja ugovora pojačati aktivnosti na uklanjanju sedimenta, odnosno vađenju i odvozu mulja na deponiju
– odgovorili su iz Hrvatskih voda.

Novi upit

Na taj odgovor, budući da nam najbitnije nije odgovoreno, a to je, kada se planira završetak radova, kako se uopće planiraju završiti i hoće li ići novi natječaj, mi smo poslali ponovni upit. Evo što nas je zanimalo:

  1. Kada se planira završetak radova na izmuljivanju i kako se planiraju završiti? Evidentno je da to neće biti moguće do 3. svibnja ove godine, bez obzira na, kako kažete, pojačane aktivnosti na vađenju mulja. Što nakon 3. svibnja? Hoće li ići novi natječaj? Kako je uopće moguće “da se zatečeno stanje razlikuje od projektiranog rješenja i projektnom dokumentacijom definirane tehnologije uklanjanja sedimenta”? Tko je radio izvide terena i napravio krivu procjenu debljine sedimenta i hoće li netko odgovarati za loše obavljen posao?
  2. Hoće li se isplatiti nadoknade Bagerkop Robertu zbog stajanja radova, ako to zatraži? (tvrdi da mjesečno zbog stajanja gubi oko pola milijuna kuna, a da je ukupno, ‘zahvaljujući’ Hrvatskim vodama stajao više od 200 dana).
  3. S kojom tehnologijom i na koji način će se u slučaju novog raditi izmuljivanje? Hoće li se nešto mijenjati ili će se nastaviti raditi kako se radi?
    Čim nam stignu odgovori, objavit ćemo ih.

Najnovije po kategorijama

Objavljeno u isto vrijeme

Pročitajte više s našeg weba