Hrvoj Kržak, 'dotepenec' iz Zagreba u Oroslavje, pita: mogu li javni prijevoz u tom gradu i povezanost s metropolom i ostalim dijelovima Zagorja biti bolji te što grad može učiniti po tom pitanju?

“Mi mlade ‘de facto’ tjeramo odavde. Oni vole mobilnost, a ne možemo očekivati da će svi imati svoj auto, nemoguće je to financirati”

Objavljeno: 11.10.2023. zagorjeinternational

Blagodati seljenja iz gužvi metropole u manje prometne, ruralne krajeve, točnije, obronke Medvednice ‘s druge strane’ ima mnogo svojih prednosti, međutim, kako se uvjerio Hrvoj Kržak, ima i mana. Kržak se naime s obitelji doselio u Oroslavje, a jedna ga stvar toliko muči, da se (kaže ponajviše) zbog nje i politički aktivirao.

– Bitno je da guramo taj javni prijevoz, da počnemo nešto postizati da počnemo nešto postizati u Zagorju. Javni prijevoz je “must have”, to je tekovina civilizacije. Ovdje je, doznajem, bio odličan prijevoz u vrijeme bivše Jugoslavije. Svakih sat vremena išao je nekakav prijevoz prema Zagrebu i vraćao se. Danas je to sve zamrlo.  To je problem i s čitavim Zagorjem. Pogotovo s onim dijelom oko Kumrovca i Zagorskih Sela Kumrovec, to je sve odsječeno od svijeta. U Oroslavju je katastrofa. Mladi ljudi preko vikenda su praktički u zatvoru. Ako žele otići negdje van u Zagreb, a u Zagrebu su klubovi i događanja, jednostavno je najjednostavnije da ih starci voze. A tko to može stalno? Recimo, moj sin će sad krenuti na fakultet, a inače ide i na dramsku grupu u ZKM-u. Ja pokupim tu djecu negdje na Črnomercu ili u Zaprešiću, a mi se vraćamo za Oroslavje po noći. Mi mlade de facto tjeramo odavde. Tjeramo ih iz Zagorja. Mladi vole mobilnost, a ne možemo očekivati da će svi imati svoj auto, nemoguće je to financirati. Ja se s tim borim već dvije i pol godine – govori nam Kržak, koji se čak i kandidirao na prošlim lokalnim izborima.

Osnivanje povjerenstva

– Skoro sam prošao. S obzirom na to da sam ‘dotepenec’ i amater, prošli smo jako dobro, u centru grada smo dobili 12 posto, na nivou čitavog Oroslavja 4,27 posto, što je bez nekakvog ulaganja novca, samo s našim volonterskim radom fantastičan uspjeh. Onda sam se nastavio baviti politikom, misleći da će gradonačelnik Šimunić prihvatiti te ideje. Naime, nakon izbora mi više ne bismo trebali biti ni oponenti, niti konkurenti. A ja sam postao, ‘ajmo reći, glasna opozicija u Oroslavju. Čak sam krenuo surađivati s vijećnicima HDZ-a i SDP-a, misleći da bi oni mogli što prije pogurati projekte koji su bitni za grad, a javni prijevoz je, složit ćete se, bitan za grad – prisjeća se Kržak, objasnivši da je prije otprilike dva mjeseca Gradsko vijeće izglasalo osnivanje Povjerenstva za analizu javnog prijevoza na području grada Oroslavja.

– Mi smo volonteri koji su za Povjerenstvo željeli prikupiti što više informacija. Zato smo oformili i tu anketu, da možemo komunicirati s ljudima, da bismo vidjeli što ljudima treba, kako bismo mogli izaći s nekim prijedlozima, kako bi onda dalje političari odlučivali što će s time biti. Međutim trenutno smo u jako velikoj medijskoj blokadi, koristimo privatne kanale i Facebook, odnosno mreže, zato što nas gradonačelnik jednostavno opstruira. Zadnja poruka od gradonačelnika prema Povjerenstvu i prema meni kao predsjedniku je da on smatra da je Povjerenstvo nelegalno i da zato on ne želi pomagati našem radu. Onda sam ga ja uputio da on slobodno pokrene upravnu tužbu pred Visokim upravnim sudom. A trebao bi nas podržavati barem u dvije stvari; prvo da nam Jedinstveni upravni odjel dodjeli klasu i urudžbeni broj da možemo raditi, a drugu stvar koju sam tražio i zamolio do naše podatke o toj anketi i radu oglasi na internetskoj stranici grada i da nam dopusti pristup medijima koji imaju ugovor s Gradom Oroslavjem za informiranje građana, da i oni pozovu na ispunjavanje te ankete. No, ništa od toga – kaže Kržak, dodajući da su trenutačno rezultati ankete takvi da je 51 posto glasača zainteresirano za dobar prijevoz prema Zagrebu, no dodaje da imaju istu potrebu i prema Krapini, a pogotovo prema Općoj bolnici Zabok, do koje, tvrdi Kržak, iz Oroslavja, osim privatnim aranžmanom, ne možete nikako doći.

EU novac

– Također, da se vratim na mladu populaciju koja ne može voziti do 18. godine. Moja je ideja bila da uspostavimo nekakav prijevoz barem do Zaboka. Danas je mobilnost vrlo bitna, pogotovo u razvoju civilnog društva, a i samog društva te zato Europska unija potiče uspostavljanje javnih linija. Tako bi se to moglo u velikom dijelu i financirati. Jedan od interesantnih primjera je sama općina Žumberak. Oroslavje ima 10 puta više stanovnika od Žumberka. Razgovarao sam s njihovim načelnikom koji je također vozio privatnim autom djecu u školu i nazad. Oni su prijevoz prije godinu i pol dana dobili. Neće vjerojatno Europska unija to vječno financirati i mi ćemo morati vidjeti kako ćemo to sami isfinancirati, no zašto ne pokušati i početi, možda se dobije neki udio, kaže Kržak, objašnjavajući da Europska unija ima nešto što se zove “Public Service obligation”.

– To je nekakva obveza javnog servisa, primarno se tu radi o javnom prijevozu i mi smo u mogućnosti do 100 kilometara od Oroslavja osnovati javnu liniju s nekom drugom jedinicom lokalne samouprave, bez obzira da li to prolazi granice županije ili ne. Ja sam se radi toga javio Sandri Benčić i ona mi je obećala da će me spojiti u Zagrebu s ljudima koji se s tim bave, čisto da ne krčimo te kanale. Pogotovo što je u Zagrebu takva situacija kakva jest. Tako da moja ideja da predložimo Vijeću, a da oni predlože gradonačelniku da se ide u to potpisivanje javne obveze kako bismo mi mogli uspostaviti liniju prema Zagrebu. Lokalne linije možemo uspostaviti i bez toga ali prema Zagrebu na možemo – tvrdi Kržak.

Upitali smo stoga gradonačelnika Šimunića, što uistinu s tim javnim prijevozom u Oroslavju, ima li mogućnosti za bolju povezanost s metropolom i drugim dijelovima Zagorja, razmatraju li se modeli i opcije kako to postići te zanemaruju li se uistinu rad i zaključci Povjerenstva i ako da, zašto?

Odgovor političara

Dobili smo, međutim odgovor, koji nije baš pokrio ta postavljena pitanja.

– Ako je navedeni pojedinac nezadovoljan gradskom vlašću, nitko mu ne brani da izađe za manje od dvije godine na izbore te bude izabran na moje mjesto i tada vodi politiku grada. Iskreno se nadam da u ovom slučaju nije riječ o kampanji koju pojedinac vodi preko medija za sebe.  Vidjeli ste i sami koliko se u Oroslavju u protekle dvije godine napravilo. Brojke i činjenice govore same za sebe. Radi se iznimno puno. Kada kažem da se ovako nikada nije radilo u povijesti grada, nemojte mi zamjeriti, ali smatram da neću pretjerati. Molim Vas, nemojte ovo shvatiti kao napad na Vas. Želim Vam iskreno ukazati na to da postoje pojedinci koji iz sitnih, malograđanskih i sebičnih motiva to ne mogu podnijeti i tada instrumentaliziraju medije u nadi da će samo svoje interese uspjeti progurati. Još jednom ponavljam, ako smatraju da mogu bolje – lokalni izbori su 2025. Do tada ću raditi maksimalno u interesu građana Oroslavja – odgovorio nam je Šimunić nešto što ga nitko nije pitao, a što se tiče tematike javnog prijevoza, kaže da se i ona razmatra i na njoj se radi, ali strateški, “a ne ‘ad hoc’ potezima”.

– Naime, tijelo koje bi se trebalo baviti pitanjem javnog prijevoza nije legitimno tijelo u okviru poslovnika i statuta grada Oroslavja – predsjednik radnog tijela bi se trebao birati između vijećnika, a članovi iz reda znanstvenih, stručnih i drugih javnih osoba na prijedlog Komisije za izbor i imenovanja, uz prethodni poziv političkim strankama koje imaju vijećnike da dostave svoje prijedloge. To se nije poštivalo, niti su ga građani direktno izabrali. Sasvim je druga priča da u tom povjerenstvu sjede osobe koje, nažalost, nisu stručne raspravljati o javnom prijevozu jer im to nije struka. Također, vijećnik može biti član u najviše dva radna tijela, a jedan vijećnik je član više radnih tijela. Uvijek sam bio i bit ću za konstruktivan dijalog. Ukoliko Vas ova tema zanima nevezano uz političke poene koje netko želi ostvariti preko tuđih leđa, spreman sam za otvoreni i iskreni dijalog – odgovor je gradonačelnika koji u svemu tome nije odgovorio na naša tri od četiri prilično jasna pitanja, već je u odgovoru krenuo u obračun s našim sugovornikom.

Evo koja smo pitanja postavili:

1. Vaše mišljenje i trenutno stanje javnog prijevoza u Oroslavju i prema drugim gradovima?

2. Da li se može intenzivirati dnevni prijevoz prema Zagrebu, kao i noćni kojeg gotovo da i nema?

3. Europska unija ima nešto što se zove “Public Service obligation”. Razmatrate li da se takvo što provede?

Stoga smo ponovno poslali upit sa samo ta tri pitanja, međutim, odgovora još nema. Kada stigne, objavit ćemo ga.

Najnovije po kategorijama

Objavljeno u isto vrijeme

Pročitajte više s našeg weba