PROMETNI STRUČNJAK: Stravična prometna nesreća na Korčuli pokazuje da je RH po pitanju cestovne sigurnosti na dnu ljestvice u EU

“Treba vratiti odredbu ‘mladi vozač’, uvesti obaveznu zimsku opremu u cijeloj RH, a opasna mjesta obilježiti radarskim kamerama”

Objavljeno: 03.01.2022. zagorjeinternational

Stravična prometna nesreća na Korčuli, u kojoj su smrtno stradala trojica mladića, pokazuje da je Hrvatska po pitanju cestovne sigurnosti na samom dnu ljestvice u Europskoj uniji, a tome u prilog idu i poražavajući podaci, piše Autoportal.

Među najgorima u EU

– U 2021. godini brojimo čak 291 poginulog na cestama i time smo dosegli godišnju stopu smrtnosti od 75 na milijun stanovnika. Hrvatska je u 2021. godini imala čak 22,8 posto više smrtno stradalih u prometnim nesrećama nego u 2020., a koliko je stanje doista loše vidljivo je u usporedbi s drugim zemljama poput Njemačke. Naime, Njemačka ima oko 83 milijuna stanovnika i na njihovim je cestama u 2021. godini poginulo oko 2500 ljudi. Ako gledamo taj omjer, u Hrvatskoj, koja ima 3,9 milijuna stanovnika, bi broj poginulih trebao biti 117, a bilo ih je gotovo 300, odnosno, dva i pol puta više – piše Autoportal.hr.  

Hrvatska ima oko 60 posto veću smrtnost na cestama od prosjeka Europske unije, a ova posljednja tragedija na Korčuli ukazuje na to da se, umjesto na širok raspon mjera, moramo fokusirati na onu najvažniju, a to je povećanje izvjesnosti kažnjavanja za opasne prometne prekršaje, kaže prometni stručnjak Željko Marušić sa spomenutog portala, pa dodaje da su prometnice koje su posebno opasne, upravo lokalne ceste, koje lokalno stanovništvo dobro poznaje. Primjer toga je i tragedija u Tušiloviću, gdje su poginule dvije osobe s toga područja.  

– Lokalni vozači, poput ovih iz spomenutih tragedija, znali su kako su šanse da će ih policija zaustaviti i kazniti za neki prekršaj, vrlo male, a nesreća na Korčuli ujedno je i pokazatelj koliko je štetno što je ukinuta odredba o mladim vozačima. Također, tragedija na Korčuli aktualizirala je i dugogodišnji prijedlog da od 15. studenoga do 15. travnja treba uvesti obvezu korištenja zimskih guma na svim hrvatskim cestama – kaže prometni stručnjak i dodaje kako je to da zimska oprema nije obavezna na svim hrvatskim cestama, pravi apsurd, tim više jer su ceste u Dalmaciji skliskije zbog korištenja vapnenjačkog agregata u asfaltnoj smjesi.   

Nove mjere

Marušić ističe da je tragedija na Korčuli pokazala da je vrijeme da se fokusiramo na neke potpuno nove mjere kako bi se znatno povećala sigurnost u prometu.

– Nužno je bitno povećati izvjesnost kažnjavanja, a za to je najvažnije ceste, a posebice opasna mjesta, obilježiti radarskim kamerama. Također, potrebno je uvesti mehanizam objektivne odgovornosti, da kaznu prvenstveno plaća vlasnik vozila, te provesti katarzu pravosudnog sustava s ciljem bitnog povećanja njegove pravednosti i učinkovitosti. Isto tako, treba uvesti i posebne mjere za lokalne sredine, a posebice otočne, pod čim se smatra redovito premještanje djelatnika policije iz kontinentalnih u otočne sredine i obrnuto – kaže Marušić.

Isto tako, smatra stručnjak, potrebno je vratiti odredbu “mladog vozača” do navršene 24. godine, za koje bi vrijedilo ograničenje snage vozila od 70 kW (95 KS) te uvesti izdavanje samo “privremene vozačke dozvole”, uz definiranje uvjeta sigurnog ponašanja u prometu za dobivanje trajne vozačke dozvole.

Važna i već spomenuta odredba bila bi, prema njegovu mišljenju, propisivanje obveznog korištenja zimskih guma od 15. studenoga do 15. travnja za sve hrvatske ceste, uz mjere subvencioniranja (primjerice povrat PDV-a na jedan komplet guma svake dvije godine, iz PDV-a plaćenog na račun za servisiranje). To bi bila dvostruko korisna mjera, tvrdi Marušić.

Posljednje, ali ne i manje važno, trošarinu (PPMV) i godišnji porez na vozila (do 10 godina starosti) za nova vozila koja imaju pet zvjezdica za sigurnost po Euro-NCAP sustavu, trebalo bi smanjiti za 50 posto, a imaju li ugrađen sustav autonomnog kočenja, istu bi trebalo u potpunosti ukinuti.

– Za stara i nesigurna vozila poput ovog kakvog su vozili mladići s Korčule, trebalo bi uvesti progresivni osiguravateljski malus – zaključuje Marušić.

Najnovije po kategorijama

Objavljeno u isto vrijeme

Pročitajte više s našeg weba