Prije nepune četiri godine u Krapinskim Toplicama otvoren je Heli centar, za obuku i usavršavanje profesionalnih pilota helikoptera obitelji Mi 8/17. Centar, uz vrhunski opremljene prostore, od prvog dana nudi i dva suvremena simulatora leta helikopterom. Poduzeće Heli Centar Toplice u projekt je uložilo više od 12 milijuna eura, a on je u potpunosti realiziran privatnim novcem ruskog investitora te može godišnje primiti oko 1500 pilota. Od dva ili tri ovakva centra koji još postoje u Europi, samo ovaj ima certificirani FFS Level D, što je najviša razina za certifikaciju simulatora. To je ujedno i jedini obučni centar u svijetu koji izvan Rusije ima certifikat ruskih zračnih vlasti.
U protekle četiri godine kroz njega je prošlo više od 160 službenih posada. Danas broji osmero zaposlenih, uz povremeni angažman vanjskih suradnika, instruktora s dugogodišnjim pilotskim iskustvom i impresivnim karijerama. Sve svoje planove Centar uspješno ostvaruje iz godine u godinu, pa im tako, od kako su krajem prošle godine započeli s korištenjem simulatora u turističke svrhe, svakodnevno pristižu znatiželjnici iz raznih krajeva Hrvatske i Slovenije kojima nije problem izdvojiti 375 kuna za 15-minutni let i jedinstveno iskustvo kakvo sam i ja imala prilike doživjeti.

Cijeli paket

U Heli Centru me dočekala Sanja Borovečki, trening koordinatorica i projektna menadžerica turističkog programa, koja me ukratko upoznala s onime čime se u Centru bave.
– Naši su investitori prepoznali veliki potencijal, a pod našom dirigentskom palicom kreće i gradnja Heli hotela, projekta u razvoju koji će biti realiziran u sljedećih nekoliko godina. K nama dolaze posade iz cijelog svijeta, a presudno je to što je dio naše ponude, uz trening i ovaj službeni dio, nekakav “free time”. Dakle, naši piloti kada dođu borave ovdje u Krapinskim ili u Tuheljskim Toplicama, gdje je dobra turistička ponuda – bazeni, termalne vode, masaže, saune, teretane, dakle, nudimo cijeli paket. U ostalim centrima toga nema. Nudi se osmosatni trening i nakon toga ništa. Po tjednu imamo dvije do tri posade, od kojih svaka ima po tri člana – pilot, kopilot i tehničar. Većina posada dolazi ovamo na pet dana. Stižu u nedjelju, smjestimo ih u hotel i onda su do petka na treningu. Imaju od osam do 12 sati teorije, a ostatak su treninzi. Radimo Computer – Based Training (CBT), dakle, koristimo program koji je osmišljen tako da oni sami uče teoriju, pa ne trebaju predavača. Imaju testove, video simulacije, a instruktor je tu samo za eventualne pitanja. Na kraju je evaluacijski test koji rješavaju u sklopu tog programa, šalju ga nama i rezultati im se odmah vraćaju. Uvijek je jedna posada u simulatoru, druga na predavanju, let obično traje oko sat vremena, pa onda slijedi pauza i izmjena. S obzirom na to da su im poslijepodneva uglavnom slobodna, mi se trudimo organizirati što više izleta diljem Zagorja i Zagreba, pa su sve ekipe prošle godine odlučile produžiti boravak za dva – tri dana kako bi stigle sve to obići – otkriva nam Sanja te dodaje kako među pilotima do sada nije bilo Zagoraca.

– Posljednjih nekoliko godina većinom smo radili s Latinskom Amerikom, ali bilo je tu i Poljaka, nešto posada iz Azije… Mogu reći da u Krapinske Toplice dovodimo cijeli svijet. Bilo je ekipa koje bi ostale i po dva tjedna dulje. Prošle smo godine radili s Peruancima i oni su oduševljeni. Oduševljava ih prvenstveno rakija, ali i prirodne ljepote, Zagorje, Zagreb, neki su čak iznajmili automobile i otišli do Opatije i Rijeke. Vole biciklirati, kupati se, a najviše ih zadivljuje to što se osjeća sigurnost na ulicama, čak i u noćnim satima. Sviđa im se ležernost, činjenica da prolaziš ulicom i čovjek te pozdravi… Njima je to nezamislivo jer žive u milijunskim gradovima – ističe trening koordinatorica.

Žene na obuci

Mene je pak zanimalo koliko je žene prošlo obuku u Heli centru.
– Bilo je svega nekoliko žena, ali moram reći da su uvijek vrhunski odrađivale svoj posao. U odnosu na muškarce, uvijek su briljirale. Instruktori to objašnjavaju činjenicom da su žene općenito bolje u multitaskingu i organizaciji. Uvijek bi na treningu pozornije pratile, zapisivale, ako jednom pogrešno naprave neku vježbu, to se nikada više ne ponovi. Dečki više razmišljaju kad će pauza da mogu zaigrati Play Station – govori Sanja sa smiješkom te ponavlja kako za sada u Centru nema škole za početnike, već dolaze iskusni piloti koji se pripremaju za određene, mahom opasne situacije, koje ne mogu isprobavati u pravom helikopteru, poput otkazivanja motora, požara, prisilnih slijetanja.

Dok me vodi impresivnim moderno uređenim zdanjem, otkriva mi kako i Heli centar polako postaje dio turističke ponude Krapinskih Toplica.
– S tom smo pričom krenuli negdje u studenome 2018. godine. Ostavili smo brošure po hotelima i odjednom su počeli dolaziti ljudi. Iz nekog razloga, dolazi velik broj Slovenaca, kažu da im je blizu i da im je to zanimljivo, a ja ni ne znam kako su čuli za nas. Od ove godine smo u to krenuli nešto ozbiljnije, pojačavamo program. Naša turistička ponuda uključuje obilazak Centra, video prezentacije, a u tijeku je i opremanje showrooma, gdje će se nalaziti oprema, pilotska odijela, makete helikoptera i slično, a završni dio je ulazak u simulator, što ljudi obično jedva dočekaju. Najprije idemo u mali, a onda u veliki, Full Flight Simulator, gdje naši posjetitelji mogu samostalno isprobati upravljanje helikopterom. Javljaju nam se poduzeća za organizaciju team buildinga, a nerijetko i oni koji žele originalan poklon za nekoga. Za Božić je bilo dosta prodanih poklon kartica – otkriva Sanja te upozorava sve zainteresirane da svoj termin rezerviraju unaprijed telefonski.

Helidron akademija

Trenutno razvijaju i dodatni sadržaj.
– S obzirom na to da imamo jedan cijeli hangar na raspolaganju, palo nam je na pamet da pokrenemo helidron akademiju, koja bi trebala biti realizirana kroz idućih mjesec dana i gdje bismo postavili poligon, pa bi djeca pogledala simulaciju na računalu, a onda i sama pokušala upravljati nekim manjim dronom. Za odrasle, koji već imaju nekih iskustava s dronovima, možda bismo organizirali neki “drone racing” i slično – doznajem od ove turističke projektne menadžerice.

A onda je vrijeme za let. Sanja i ja letimo iznad ruskog grada Sočija, zajedno s našim tehničarem, “pilotom” Matejem, dok se u kontrolnoj sobi nalazi drugi tehničar Robert, koji nam omogućuje da uživamo u dnevnoj i noćnoj vožnji te vožnji u raznim vremenskim prilikama. Gdje god da se okrenem, oko mene je uvjerljiva video – simulacija, a tu je i realna kabina helikoptera sa svim komandama koje postoje i u stvarnosti. Simulator je smješten na hidrauličkim nogama koje ga rotiraju, zanose lijevo – desno, simuliraju trešnju prilikom vremenskih neprilika ili “tvrđeg slijetanja” i slično, tako da se zaista osjećam kao da sam u pravom helikopteru. Članovi posade mi kažu da ih upozorim ukoliko osjetim mučninu, jer nije rijetkost da je osjete čak i profesionalci nakon jednosatnog boravka u simulatoru, pa često prije ulaska uzimaju tablete protiv mučnine.
No, izdržala sam, a odvažila sam se i na samostalno upravljanje koje je, nakon malo početničke sreće, naposlijetku ipak neslavno završilo. Na nosu, kao što možete vidjeti na fotografiji.
Meni jedinica za vožnju, ali Heli centru čista petica za jedinstveno iskustvo.