Krapinsko – zagorski župan Željko Kolar još se jednom osvrnuo na slučaj u Andraševcu, govoreći o odgovornosti na kojoj “mediji inzistiraju” te o prijedlogu novog zakona, za koji, kaže, treba biti korektan i reći da je predložen prije ove tragedije

INSPEKCIJE ŽUPANIJAMA: “Ni ja, niti moji pročelnici, ne možemo preuzeti odgovornost za nešto za što nismo nadležni. Sustav ne valja i stoga pozdravljam novi zakon”

Objavljeno: 13.01.2020. alenbrodar

Krapinsko – zagorski župan Željko Kolar još se jednom osvrnuo na veliku tragediju u Andraševcu, u kojoj je život izgubilo šest osoba.
– Ponovo koristim priliku da izrazim sućut obiteljima stradalih u ovoj nezapamćenoj tragediji. Nažalost, korisnici društvenih mreža i portali su već zaboravili na žrtve, pa se bave drugim stvarima i žele nekome silom prilijepiti etiketu krivca za ono što se dogodilo, iako je ovdje situacija više nego jasna. 2012. godine smo dali rješenje o ispunjavanju minimalnih uvjeta za dom na adresi Dolinska 8 za osmero korisnika. To je bilo 31. siječnja 2012. godine. 7. siječnja 2013. godine izdali smo još jedno rješenje za proširenje kapaciteta za petero korisnika, što znači da je taj dom imao dozvolu za rad i smještaj ukupno 13 korisnika. Kad su se izdavale i jedna i druga dozvola, ja uopće nisam bio župan, ali to nema nikakve veze, jer u nadležnosti Županije je da izdaje te dokumente i njih ne potpisuje župan, nego resorna pročelnica ili pročelnik i kolegice koje su tada radile su izdale te papire sukladno zakonu. Možemo li biti odgovorni za ovo što se dogodilo, kad nitko Županiji nije podnio zahtjev da se na toj drugoj adresi uopće obavlja takva djelatnost? Mi uopće nismo imali saznanja da ondje postoji još jedan dom. Sukladno Zakonu o socijalnoj skrbi, za samo funkcioniranje i kontrolu doma zaduženo je Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku, ali za one domove koji su prijavljeni. Jer mi kad izdamo to rješenje, oni s tim rješenjem idu u Ministarstvo i upisuju se u Upisnik pružatelja usluga, nakon toga su u evidenciji Ministarstva i mogu početi raditi. Mi nismo imali nijednu primjedbu na rad tog doma, iako nam one znaju doći. Primjerice, prošle godine dobili smo prijavu za jedan drugi dom, i, naravno, mi smo je proslijedili nadležnoj inspekciji i na temelju toga oni izlaze na teren. Isto tako, bilo koja privatna osoba ili korisnik same usluge u tom domu može podnijeti prijavu inspekciji. Uostalom, nitko od korisnika tog doma jučer, prekjučer kad se dogodila ta tragedija, nije imao nijednu primjedbu na rad tog doma, dapače, svi su govorili da su imali kvalitetnu skrb, da su ljudi bili izuzetno ljubazni i korektni prema njima, angažirani, da je vladala jedna obiteljska atmosfera i upravo zbog toga je ta tragedija još veća – kazao je Kolar.

Kontrola dobiti i poreza

Upitali smo ga da li se možda prema uplatama poreza, odnosno prihodima i dobiti doma “Zelena oaza” moglo vidjeti da tamo ima mnogo više od 13 korisnika.
– Nismo ovdje da prebacujemo krivnju jedni na druge. Ne znam detalje kako porezni sustav funkcionira i da li je Porezna uprava iz toga mogla vidjeti za koliki se broj korisnika plaćao dom. Ja ne želim prstom upirati ni na jednu instituciju jer je ovdje prevelika tragedija da se s time igramo. Treba vidjeti stvarno što se ovdje dogodilo i kako je uopće moguće da je sustav tako posložen, a da se od 13 korisnika došlo na njih više od 40. A sada u proceduru ide zakon koji će biti napravljen tako da se to više nikada ne može dogoditi. A ja i inače zagovaram sistem da inspekcije budu pod županijama. To sam govorio već desetak godina, i to ne bez razloga, jer sam radio u sustavu katastra, gdje smo vrlo blisko surađivali s inspekcijama. Ne može biti u zakonu propisano da inspekcija izlazi van samo na poziv. Kakvu poruku šaljete onda korisnicima bilo koje usluge – kao, nitko te neće doći kontrolirati ako te nitko ne prijavi. U trenutku kad je država donijela odluku da ide u legalizaciju bespravno sagrađenih objekata, a ja sam tada bio u Saboru, predložio sam da se inspekcije vrate na razinu županija, kako je i nekad bilo. Jer onda inspektori nisu sjedili u uredima i čekali poziv, već su bili u autima na terenu – kazao je Kolar.
Upitali smo ga i da li je netko iz Županije od subote bio u domu na adresi Dolinska 8, dakle na lokaciji za koju je županijski Upravni odjel izdao suglasnost da se tamo može smjestiti 13 korisnika.
– Nije jer nemamo nadležnost za to. Prema informacijama Centra za socijalnu skrb Donja Stubica, u nedjelju je rečeno da će se u ponedjeljak krenuti u premještaj korisnika na adresi Dolinska 8. To jednostavno nije u mojoj nadležnosti i ne mogu to komentirati. U onom trenutku kada izdamo rješenje o minimalnim uvjetima za početak rada, svaka nadležnost nad tim domovima za županiju prestaje – odgovara župan.

Približno isti uvjeti

Znači pozdravljate novi zakon?
– Apsolutno. Uvjeti u domovima, bez obzira radilo se o domu za starije i nemoćne u vlasništvu države ili obiteljskom domu, bi ipak približno trebali biti isti. U sustavu ne bi smjele biti tako velike razlike. Nažalost, da se nije dogodila ta tragedija, mi ni danas to ne bismo znali. Iako, treba biti korektan i reći da je ministrica Bedeković, odnosno Ministarstvo demografije, obitelji, mladih i socijalne politike, to dalo u prijedlog zakona prije nego što se dogodila ova strašna tragedija. Znači da je struka uvidjela da nešto ne štima i da se uvjeti moraju mijenjati. Prema tome, nakon što zakon prođe prvo i drugo čitanje i kad bude na javnoj raspravi, gdje se primjedbe i sugestije očekuju prvenstveno od struke, i kada se zakon donese, morat će se znati koje su čije nadležnosti i da nam se takva stvar nikada više ne dogodi. No sada, ni ja osobno, niti moji pročelnici, ne možemo preuzeti odgovornost za nešto što jednostavno nismo nadležni, bez obzira o koliko teškoj tragediji se radi – zaključio je župan.

Najnovije po kategorijama

Objavljeno u isto vrijeme

Pročitajte više s našeg weba

Prijavite se na naš newsletter