Posjećujete li često outlet centre, što mislite o njima?

GDJE SU POPUSTI OD 70, PA I DO 90 POSTO: Može li se outlet oglašavati kao takav ako nema primjerene cijene ni ponudu?

Objavljeno: 09.08.2018. zagorjeinternational

Parndorf, SCS, Noventa, Graz, Salzburg, Venecija – poznate šoping destinacije i dalje su omiljene Hrvatima iako, barem deklarativno, imaju vlastite outlet centre, odnedavno čak i dva, piše Novac.hr, dodajući kako, razgovarajući s kupcima i čitajući komentare, ne mogu sakriti nezadovoljstvo onime što nam se nudi.

Od outleta se očekuju bitno niže cijene, a Hrvatima čak ni nije toliko bitno da to bude odjeća ekskluzivnih brendova, poput Furle, Prade, Guccija, već im je samo bitno da bude jeftinija nego u drugim centrima. A baš je to ono što im ni Roses fashion Outlet u Začretju ni Designer Outlet u Rugvici ne nude.

Hibridne verzije

– Mi imamo samo hibridne verzije fashion outlet centara koje se muče s činjenicom da smo malo tržište, imamo malo brendova i retailera, imamo visok PDV i malu kupovnu moć, a sama ponuda nije dovoljan magnet da privuče kupca s daljeg tržišta – kazao je za Novac.hr Denis Čupić, osnivač i član Uprave F.O. Developmenta te predsjednik HUP-ove Udruge developera te varaždinski poduzetnik koji je nedavno postao novi menadžer Westgate Shopping Cityja.

Pojasnio je pritom i ključne pojmove.

– Factory outlet svoje korijene vuče iz tvorničkih trgovina koje su prodavale viškove i robu s manjim greškama po daleko povoljnijim cijenama, u bivšoj Jugoslaviji to vam je bilo kada su ljudi putovali u Sloveniju u tvornicu Mure ili Rašice po povoljne komade. U svijetu, naravno, krenuvši iz Amerike, sve više tih tvorničkih trgovina preselilo se u prave outlet centre stvarajući aglomeracije a sve u klasičnoj tipologiji gradnje koja je podsjećala na mediteransko selo. Fashion outlet pak je nastao kada je takva trgovina stigla iz Amerike u Europu. Tamo se prodaje prošlosezonska odjeća ili roba s greškom, a redovno takvi fashion outleti, sve češće zvani designer outleti, prodaju robu niže kvalitete, kako materijala tako i estetske, jer je stara po par sezona i odstajala po izlozima i skladištima po cijenama koje su zapravo samo mrvicu niže od rasprodajnih cijena, objašnjava Čupić.

Hrvatska, prema njemu, ima tek jedan tvornički outlet, onaj Calzedonije u Varaždinu vezan uz samu tvornicu.

– Nemamo grad koji bi bio dovoljno snažan magnet za privlačenje kupaca i stvaranje šoping destinacije poput Venecije i Graza. U Hrvatskoj postoji samo jedno područje koje ima predispozicije za razvoj outleta i to je bazen Varaždina koji bi mogao iskoristiti blizinu sa Slovenijom i Zagrebom, kao i dovoljno razvijen turizam oko kupališta i bazena. No, potrebno je jako puno rada i ulaganja – kaže varaždinski poduzetnik koji smatra da su šoping-centri, pogotovo oni uz autoceste, u velikoj prednosti pred takozvanim outletima.

Ono što se mnogi pitaju, može li se outlet oglašavati kao takav ako nema primjerene cijene ni ponudu, zapravo nije regulirano zakonom.

Najjači regulator – tržište

– Zakoni definiraju sniženja i kada se ista smiju reklamirati. S jedne strane bi se taj dio zakonodavstva, kada bi se kruto primjenjivao, mogao reflektirati na ponudu u outlet centrima i način na koji se reklamiraju. No, s druge strane marketing je alat i svaki kupac nakon posjeta odluči je li neka destinacija za njega i hoće li ponovo doći i preporučiti te smatram da nam pretjerano zakonsko reguliranje i penalizacija ne trebaju jer tržište je najbolji i najjači regulator – kaže Čupić.

Prvi outlet centar u Hrvatskoj, i donedavno jedini, otvoren je prije deset godina uz autocestu Zagreb – Macelj. Iz Roses Outlet Centra u Svetom Križu Začretju kažu kako trgovine same određuju cijene po kojima će prodavati artikle, a oni kao outlet imaju obvezu nuđenja popusta tijekom cijele godine.

– Naši outleti ne mogu biti na razini austrijskih, talijanskih i njemačkih jer je tržište u startu drugačije. Prvo, imamo upola manje stanovnika od Austrije, a s druge dvije zemlje se ne možemo ni uspoređivati. Velik problem je i izrazito visoki PDV koji našu državu u turističkom smislu obezvređuje kao šoping-destinaciju. Neki brendovi direktno drže kontrolu nad trgovinom (Tommy Hilfiger, Nike, Adidas, Calvin Klein) i oni garantirano imaju istu cijenu kao u inozemstvu, a drugi su preko zastupnika pokušali ponudu prilagoditi tržištu – kazao je direktor Rosesa- Roman Rogović, dodajući kako je praksa da jedan centar pokriva gravitacijski područje od 3-4 milijuna stanovnika, dok som mi smo s dva i pol outlet centra u potpunosti zadovoljili potrebu tržišta.

No, to nije obeshrabrilo investitore da otvore Designer Outlet Croatia kod Ikee u Rugvici. Na krilima uspjeha švedske trgovine namještajem, nadaju se stvoriti outlet meku na istočnom ulazu u Zagreb. Uložili su 33 milijuna eura, no prve reakcije nisu previše pozitivne. Većinom se radi o luksuznim brendovima koji ni na sniženju od 70 posto nisu pristupačni Hrvatima i njihovim kupovnim mogućnostima.

Da outleti u Hrvatskoj ne funkcioniraju, vidjelo se i na primjeru Svete Helene u Donjoj Zelini pokraj Zagreba, u koju je uloženo 27 milijuna eura. Centar je zatvoren nakon četiri godine poslovanja, a tada su u priopćenju naglasili kako nemamo zadovoljavajuću regulativu o poslovanju outleta.

Najnovije po kategorijama

Objavljeno u isto vrijeme

Pročitajte više s našeg weba