Ivan Kolar (30), direktor komunalnog poduzeća Eko Aleja iz Krapinskih Toplica:

“Imamo efikasan sustav naplate parkinga, iako su prihodi manji od očekivanog – zatvorio se hotel, bolnica prima manje pacijenata, a bazeni rade smanjenim kapacitetom“

Objavljeno: 17.01.2021. zagorjeinternational

Sjedimo u uredu Ivana Kolara, vrijednog tridesetogodišnjeg direktora komunalnog poduzeća Eko Aleja d.o.o. iz Krapinskih Toplica. Zasukao je rukave od prve sekunde stupanja na vodeće mjesto nove tvrtke, osnovane 17. lipnja 2019. godine, pripremio brojnu potrebnu dokumentaciju, obavio razgovore s osobama na sličnim pozicijama, uredio poslovne prostore, nabavio opremu i sve potrebno kako bi od 1. siječnja 2020. svi radnici bili spremni započeti s radom u novoosnovanom komunalnom poduzeću, koje je velika i važna novost na području općine Krapinske Toplice, samim time i djelokrug poslova koje obavlja.

Iako to nije baš uobičajen način započinjanja naših intervjua, za početak ću vas zamoliti da se ukratko predstavite našim čitateljima.

Po zanimanju sam magistar inženjer geodezije i geoinformatike. Na čelo Eko Aleje došao sam krajem 2019., imenovanjem od strane Skupštine. Prije toga radio sam u međunarodnoj IT tvrtki, u području geoinformatike i upravljanju prostornim podacima, gdje sam imao prilike upoznati i surađivati s ljudima iz struke iz Europe, Južne Amerike i Jugozapadne Azije. Budući da sam bio aktivan u zajednici, u svojem mjestu gdje sam stekao prijatelje za cijeli život, poželio sam se vratiti u svoje mjesto i raditi u geodetskoj struci. Nakon dvije i pol godine, osnovana je Eko Aleja, a ja sam dobio priliku i čast da budem prvi direktor komunalne tvrtke u  svojoj općini. Volim ovaj posao, a struka i poslovi koje sam radio prije toga, uvelike su mi pomogli kod ovog novog izazova.

Koliko zaposlenika broji Eko Aleja?

Pet zaposlenika premješteno je iz Općine k nama s 1.1.2020. godine, zaposlena je jedna osoba za ukope i održavanje groblja, jedna osoba za opće poslove i računovodstvo, što zajedno sa mnom čini ukupno osam zaposlenika.

Koje djelatnosti obuhvaća vaše komunalno poduzeće?

Držimo se onih djelatnosti i usluga propisanih Zakonom o komunalnom gospodarstvu koje je Općina prenijela na nas. Bavimo se redovnim i izvanrednim održavanjem cesta, kopanjem graba, malčiranjem bankina, održavanjem javnih površina (čišćenje prometnica, nogostupa, šetnica u centru i šire, uređenje hortikulture), oborinskom odvodnjom, čišćenjem slivnika (posebno prilikom jačih oborina), održavanjem građevina i predmeta javne namjene, održavanjem i dežurstvom na reciklažnom dvorištu, gdje naši djelatnici usmjeravaju i educiraju građane o pravilnom razvrstavanju otpada te im pružaju pomoć pri dizanju otpada. Pod našu ingerenciju spada kompletno održavanje groblja i usluga ukopa. Nova djelatnost na području općine je naplata parkinga s kojom smo planirali krenuli u veljači, no zbog pandemije smo pomaknuli na lipanj.

Na vašoj internetskoj stranici navedeno je kako za groblja brinu tri subjekta: Općina, Eko Aleja i poduzeće Panda. Objasnite nam koja je odgovornost svakog od triju subjekata.

Eko Aleja pruža uslugu održavanja groblja i ukopa. Općina upravlja grobljem, npr. dodjelom grobnih mjesta, vode grobni očevidnik, naplaćuje grobnu naknadu. Ideja je da se u bližoj budućnosti cjelokupno upravljanje groblja prebaci na Eko Aleju. U tu svrhu u ovoj godini želim napraviti  zračnu snimku groblja te je usporediti sa zadnjim planom kako bismo imali potpunu kartu grobnih mjesta. U drugoj fazi, novu kartu groblja povezao bih sa stvarnim korisnicima, što će u konačnici rezultirati jednostavnijim upravljanjem i održavanjem, a korisnici će u svakom trenutku moći pronaći vlastito grobno mjesto i pokojnike na web portalu. Poduzeće Panda brine za poslove vezane Zakonom o pogrebničkoj djelatnosti (prijevoz pokojnika, preuzimanje tijela, lijes, osmrtnice i sl.). Načelno bi obitelj trebala prvo nazvati nas radi mjesta i termina ukopa, no mi odlično surađujemo s partnerima jer komunikacija je ključ svega.

Otvaranjem Eko Aleje, općina Krapinske Toplice je u neku ruku rasterećena financijski i poslovno. U kojoj mjeri biste rekli?

Općina i njezini djelatnici dosad su bili dosta opterećeni komunalnim poslovima. Većinu tih poslova sada odrađuje Eko Aleja – rješavamo brojne upite, molbe građana i mjesnih odbora. Koordinirani smo s komunalnim redarom, referentom, pa čak i našim vatrogascima, čime lakše pokrivamo veliki teritorij naše općine. Dio poslova poput ukopa i naplate parkiranja, zbog novog Zakona o komunalnom gospodarstvu i primjene fiskalizacije na parkirne aparate,  Upravni odjel općine ne bi mogao raditi. Posredništvo između mjesnih odbora i Općine smo preuzeli mi, a u direktnoj smo komunikaciji i s predsjednicima mjesnih odbora, ponajviše zbog održavanja nerazvrstanih cesta ili kopanja graba i kanala, čišćenja sustava odvodnje, krčenja stabala.

Kako se financira Eko Aleja?

Mi nismo direktni proračunski korisnik. Svoje usluge fakturiramo Općini, s kojom imamo ugovore i to je najveći dio naših prihoda. Također prihode imamo od ukopa i naplate parkinga. Oko naplate naših usluga dali smo si mnogo truda kako bismo povećali samoefikasnost. Za poslove koje ne možemo sami raditi, uzimamo izvođače u sklopu jednostavne nabave. U prvoj godini uložili smo veliki napor kod istraživanja cijena te smo kontaktirali veći broj izvođača s područja naše županije kako bismo dobili povoljnu tržišnu cijenu. Rezultati su bili odmah vidljivi jer smo za pojedine usluge značajno smanjili cijene u odnosu na ranije godine, čime smo ili povećali količinu izvedenih radova ili uštedili značajan novac.

Rekli ste da je naplata parkinga novost u općini. Kako ste se vi kao poduzeće i mještani pripremili na to? Je li bilo problema i jesu li se očekivanja o prihodima ispunila?

Na početku je bilo dosta nepoznanica i upita među stanovnicima, no bilo je i onih koji su to podržavali, tzv. tiha većina. Napravili smo istraživanje tržišta, tražili najpovoljniju ponudu, najefikasnije modele naplate za našu općinu, surađivali sa susjednim općinama i gradovima koji već imaju na snazi naplatu parkinga te odradili brojne sate edukacije. Kao rezultat, imamo efikasan sustav za naplatu koji je modularan i može se nadograđivati sukladno potrebama. Priprema je bila dosta intenzivan posao. U odnosu na očekivanja, prihodi su manji zato što smo počeli kasnije od predviđenog, zatvorio nam se hotel, proglašena je globalna pandemija, bolnica je zaprimala manje pacijenata na fizikalnim terapijama, bazeni rade smanjenim kapacitetom zbog odluka Stožera. Pohvalno je da se sustav zapravo sam isplatio što se tiče uloženog u infrastrukturu (aparati za naplatu, software, program, sustav za kontrolu, table). Odmah smo uveli fiskalizaciju naplatnih uređaja, svaki aparat ima svoju SIM karticu i šalje podatke u sustav i u svakom trenu možemo znati koliko auta je na parkinzima. Što se tiče samih mještana, ljudi znaju jako dobro gdje se mogu parkirati jer najviše koriste parking svega nekoliko minuta obavljajući nešto, a većina objekata na području općine ima svoja parkirna mjesta. Najveći prihod dobivamo od onih koji ne žive na području općine, ali ovdje rade i od ljudi koji dolaze na terapije.

Na što se troše vaši prihodi?

Nažalost još nemamo tolike prihode da bismo mogli napraviti čuda. Najviše prihoda odlazi na održavanje sustava, aplikacije, plaće zaposlenika, programe, alate, opremu… U prvoj godini nije bilo realno za očekivati da ćemo imati stotine tisuća kuna plusa i da ćemo kupovati strojeve ili slično. Realni smo u očekivanjima i čvrsto stojimo na zemlji.

Kad rekapitulirate prvu godinu poslovanja, kako ste zadovoljni učinjenim, prilagodbom, poslovanjem?

Treba biti dosta kritičan sam prema sebi i reći da uvijek ima mjesta za napredak, to je moj osobni stav. Uvijek ima mjesta za napredovanje u ovom poslu. Počeli smo od čiste nule, nismo imali niti ove prostore, u početku si sam i sam se snalaziš dok ne poloviš konce. Kad sagledam situacije iza mene, možda sam trebao nešto drugačije napraviti, no u trenutku kad je izazov pred tobom, napraviš kako smatraš da je najbolje. Možda sam previše vremena gubio na papirologiju, no i to je bilo nužno, ali me je omelo u naumu da više vremena provodim na terenu. Od Općine smo “naslijedili“ radnike koji su bili naučeni na jedan način rada, no zajedno smo prolazili teren i dolazili do novih spoznaja, novih i učinkovitijih načina rada, komunicirali smo veoma dobro i uspjeli smo se prilagoditi.

Osim redovnih poslova, uvijek rado napravimo nešto da uljepšamo naše Krapinske Toplice. Volio bih spomenuti kako smo imali akciju uređenja informativnih ploča u mjestu da budu što jasnije i vidljivije, na mrtvačnici smo zamijenili ocvalu zaštitu na prozorima novim pjeskarenim folijama, zamijenili stare metalne kontejnere novima koje je lakše prazniti.  Prilikom blagdana Svih svetih, odlagališta na groblju budu krcata pa bih volio nabaviti još manjih mjesta za odlaganje otpada. Ima tu još prostora za napredovanje, no doći će s vremenom. Prvu godinu bih ocijenio ocjenom 7 od 10. Poanta našeg rada je staviti potrebe mještana na prvo mjesto. U vrijeme pandemije morali smo paziti na red, epidemiološke mjere, pomagali smo Crvenom križu u obilasku naših starijih i nemoćnih, nakon potresa organizirali smo prikupljanje pomoći, prilagođavamo se situaciji u svakom trenu tako da bude u interesu boljitka mještana i mjesta, kao što je, na primjer, akcija uređenja odbojkaškog igrališta na inicijativu mladih, na što sam izrazito ponosa.

Možete li izdvojiti neke planove za ovu godinu?

Najviše planova imamo za groblje, o čemu sam već pričao. Mnogo pozornosti bit će na nerazvrstanim cestama, hortikulturnom uređenju okoliša i prometnih otoka. Svako malo tražimo neka nova rješenja, aktivni smo i ažurni. Prošle godine započeli smo s uređenjem hortikulture na području centra. Obišli smo teren, napravili plan razmještaja žardinjera, plan sadnje trajnica koje će tek ove godine procvasti punim cvatom. Sustavno pratimo i održavamo biljke. Prošle godine posadili smo preko 40 novih vrsta trajnica i grmova u centru. Volio bih da više vremena mogu posvetiti terenu i razmjeni mišljenja s građanima, kao i prezentiranju odrađenog posla na društvenim mrežama, kako bi građani jasno i transparentno vidjeli da postoje ljudi koji žele rješavati probleme te raditi za bolje i ljepše Krapinske Toplice.

Za kraj, imate li kakvu poruku za sumještane?

Svim svojim sumještanima želim sretniju 2021. godinu. Također, želim svima reći kako vam stojimo na raspolaganju svaki dan za sva pitanja, nedoumice, probleme i kako smo tu da ih zajedno rješavamo, kako bismo uljepšali našu općinu Krapinske Toplice. (Andrea Kapusta)

Najnovije po kategorijama

Objavljeno u isto vrijeme

Pročitajte više s našeg weba

Prijavite se na naš newsletter