Hrvatska je, uz Italiju, Španjolsku, Bugarsku i Belgiju, od Europske komisije dobila opomenu zbog neusklađenosti svojih tunela s Direktivom 2004-54-EC o minimalnim uvjetima sigurnosti za tunele duže od 500 metara u transeuropskoj mreži, piše Večernji list.

Riječ je o ukupno 34 tunela na autocestama i brzim cestama kojima upravljaju Hrvatske autoceste, Autocesta Rijeka – Zagreb, Bina Istra, Autoceste Zagreb Macelj i Hrvatske ceste, a kako bi svi ti tuneli bili usklađeni s Direktivom, procjenjuje se da je potrebno uložiti nešto više od dvije milijarde kuna. Glavnina tog iznosa odnosi se na drugu cijev tunela Učka, oko 1,48 milijarde kuna, te na druge cijevi tunela Sveta tri kralja i Brezovica na autocesti Zagreb – Macelj, koje bi koštale oko 500 milijuna kuna. Za prilagodbu ostalih tunela potrebno je investirati nešto više od 60 milijuna kuna i riječ je uglavnom o manjim nedostacima.

Slučaj opasnosti

Što se tiče tunela Brezovica, nije usklađen s Direktivom po točki koja se odnosi na puteve za zbjeg i izlaze u slučaju opasnosti. Naime, određeno je da su izlazi za slučaj opasnosti nužni ako analiza relevantnih rizika pokaže da se provjetravanjem i drugim sigurnosnim odredbama ne može osigurati sigurnost korisnika ceste. U njemu se stoga provode kompenzacijske mjere, pa je tako u tijeku ugradnja alarmnog ozvučenja, a dodatne količne vode za gašenje požara osigurane su najmom vatrogasne cisterne od JVP Krapina. No, za provedbu daljnjih mjera potrebna je gradnja druge tunelske cijevi, a o odluka o tome ovisi o davatelju koncesije (RH), odnosno o dogovoru s koncesionarom.

Tunel Sveta Tri Kralja trebao bi imati drugu cijev kako bi bio usklađen s točkama koje se odnose na gustoću prometa i prozračivanje. I u tom tunelu provode se kompenzacijske mjere koje se odnose na ugradnju dodatnih prometnih znakova za evakuaciju i koje sukladno postojećem ventilacijskom sustavu i količini prometa zadovoljavaju do 2022. Nakon toga potrebno je izgraditi drugu cijev, piše Večernji.

Pripremljen odgovor

Hrvatski tuneli trebaju se tako prema dopisu EK uskladiti u ukupno 26 točaka Direktive. No iz Hrvatske će za neke točke stići odgovor da je usklađivanje već provedeno, poput primjera koji se odnosi na otpornost građevinskih ustroja na vatru u 13 tunela. Ostale neusklađenosti odnose se primjerice na to da se evakuacijska svjetla postavljaju na visini koja ne smije biti veća od 1,5 metara i to bi trebalo promijeniti, primjerice u tunelima Sveti Rok i Mala Kapela gdje su sad ta svjetla na visini jednog do 1,2 metra. Za to je u tijeku provedba nabave projektiranja, a neusklađenosti će se otkloniti do prosinca 2020. U Maloj Kapeli primjerice sad je udaljenost između dviju postaja za slučaj opasnosti 280 metara, a Direktiva kaže da ona ne smije biti veća od 250 metara. I za to je u tijeku postupak nabave projektiranja, a radovi bi trebali biti gotovi do kraja 2020. U Ministarstvu su već pripremili odgovor Europskoj komisiji u kojem detaljno za svaki tunel navode što se dosad poduzelo i što se poduzima kako bi se otklonile neusklađenosti s Direktivom. Stoga očekuju da će EK prihvatiti to očitovanje i da zbog tunela Hrvatske neće završiti na Sudu EU i plaćati penale.