Javni sektor i obrazovni sustav trebaju biti zdrav temelj za razvoj poduzetništva, složili su se oko toga govornici na drugom dijelu konferencije “Poduzetnički mindset”, održane u Zagrebu. Istaknuli su kako birokracija treba biti brza i efikasna, a prosvjeta stvarati buduće poduzetnike i djelatnike za poduzeća budućnosti.
Ivan Mrvoš, generalni direktor poduzeća “Include”, koje se bavi proizvodnjom pametne urbane opreme, a najpoznatije je po pametnim klupama, kazao je kako je njegovo poduzeće u potrazi za dobrim inženjerima.

– Jako se brzo širimo. Do kraja godine namjeravamo imati pedeset zaposlenih. U Europi otvaramo pet fizičkih ureda i trenutno smo prisutni na 48 svjetskih tržišta. Naših 1200 proizvoda nalazi se u 260 gradova diljem svijeta, a iduće godine planiramo razviti nova tehnička rješenja za pametne gradove – kazao je Mrvoš, dvadesetčetverogodišnjak čije je poduzeće staro svega četiri godine. Inovacija poput njegove pametne klupe u Hrvatskoj je sve više, no Hrvati su još uvijek daleko od naziva startup nacije. U Izraelu je stanje drugačije. Illan Mor, veleposlanik Države Izrael u Republici Hrvatskoj, istaknuo je kako je njegova zemlja po razvoju inovacija mnogim zemljama postala uzor. Pojasnio je kako se vlada Izraela prije trideset godina uključila u stvaranje inovacijskog ekosustava u kojem izuzetno važne uloge imaju javni sektor i edukacija.

Veleposlanik Mor objasnio je kako DNK izraelskog poduzetništva uključuje propitkivanje svega, snažnu pokretačku snagu, kucanje na sva vrata, pronalaženje rješenja za stvarne probleme, efikasno upravljanje troškovima ograničenih resursa, planiranje izlaska na svjetsko tržište od početka poslovanja poduzeća, učenje iz pogrešaka, kratku povijest i dobar sustav nagrađivanja.

Početne greške

Veleposlanik SAD-a u Republici Hrvatskoj W. Robert Kohorst i sam je uspješan poduzetnik, koji otvoreno govori o svojim početnim pogreškama i financijskim gubicima, a dok je na diplomatskom mandatu u Hrvatskoj, njegovo poduzeće vode sinovi.

– U poduzetništvu je važno imati dobru ideju, biti strastven, okružiti se dobrim suradnicima, a rizik može pratiti i malo sreće. Rizik pritom treba obuhvatiti novac koji ste spremni izgubiti. Fokusirajte se i zgrabite priliku. Uspijte jer je to dobro za vas i vašu obitelj te odlično za vašu zemlju. Moj je posao predstavljati Sjedinjene Američke Države, ali želim da i SAD i Hrvatska budu uspješne zemlje – poručio je veleposlanik Kohorst hrvatskim poduzetnicima.
Emil Tedeschi, osnivač i većinski vlasnik Atlantic Grupe, kritizirao je loše pojave u hrvatskom društvu i zemlji – od vlasti Grada Zagreba preko odnosa prema drugima i drugačijima do onečišćenja mora, no istaknuo je i moć hrvatskih poduzetnika u stvaranju promjena. Kao primjer, naveo je program EY Poduzetnik godine, gdje poduzetnici biraju najbolje poduzetnike, a svi, pa i oni koji nisu izabrani, plješću najboljima. Takva promjena kulture koja podrazumijeva slavljenje tuđeg uspjeha je nužna, a oni uspješni dužni su biti odgovorni.

 

– U biznisu nismo tu zbog sebe, koliko god je ego jako važan i koliko god je ego veliki pokretač. Moramo funkcionirati u zajednici – prvo u onoj za ostvarivanje profita, ali uvijek štiteći dva resursa koja imamo kao društvo na planetu Zemlji – ljude i prirodu – poručio je Tedeschi.

U službi zajednice

Sličnu je poruku s konferencije odaslala i Aleksandra Dojčinović, modna dizajnerica i osnivačica brenda Lei Lou by Alex.

– Ne smijemo biti sebični. Nakon što stvorimo svoj svijet, moramo početi raditi za društvo. Trebamo početi raditi na ostavštini, točnije, u službi zajednice – poručila je Dojčinović.
Na panelu pod nazivom “Nema uspjeha bez neuspjeha”, koji je moderirala Kristina Ercegović, uspješni su hrvatski poduzetnici priznali kako svaki poduzetnički put uključuje pogreške. Poduzetnici ih moraju znati priznati, ali i svladati. Nikola Kapraljević, član uprave poduzeća Infinum, kazao je kako ključne odluke donosi s trojicom partnera te da se, iako su različiti karakterima, u deset godina nikada nisu ozbiljno posvađali. Jadranka Boban Pejić, osnivačica i vlasnica poduzeća Biovega, i Matija Žulj, osnivač i direktor poduzeća Agrivi, smatraju kako mladi poduzetnici trebaju više vjerovati sebi. Pritom napominju da je dobro poslušati savjete, ali da odluke odlučnije trebaju donositi sami. Tomislav Knezović, direktor poduzeća Prostoria, kazao je kako mu je izuzetno važno da djelatnici uživaju u onome što rade. Zato, među ostalim, nakon nastupa Prostorije na svjetskim sajmovima, arhitektica radi izvještaj s prezentacijom za ostale zaposlenike.
Organizator konferencije “Poduzetnički mindset” bio je časopis Poduzetnik, a programski partner EY.