Hrvatski je sabor 12. srpnja usvojio značajne izmjene i dopune Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koje će stupiti na snagu 1. kolovoza, a jedan od najvažnijih razloga za to preveliki je broj prometnih nesreća i smrtno stradalih u prometu u Republici Hrvatskoj, u odnosu na prosjek Europske unije. Što očekuje sudionike u prometu stupanjem na snagu ovih izmjena i dopuna Zakona te kakvo je trenutno stanje na području koje sigurnosno pokriva Policijska uprava krapinsko – zagorska, otkrio nam je načelnik PU Darko Car.
– Krapinsko – zagorska županija jedina je hrvatska županija koja u ovoj godini nije zabilježila ni jedan smrtni slučaj u prometu. U prvih šest mjeseci zabilježili smo 330 prometnih nesreća, što je dvije manje nego prošle godine. Poginulih nema, dok smo prošle godine imali jednog poginulog. U tih 330 prometnih nesreća, 24 osobe su zadobile teške tjelesne ozljede, dok je 121 osoba zadobila lake tjelesne ozljede. Kada govorimo o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koje stupaju na snagu 1. kolovoza, očekujemo da će se situacija još dodatno popraviti, da ćemo imati još bolje pokazatelje i da ćemo biti u prosjeku Europske unije. Pritom moram istaknuti da je u Hrvatskoj prošle godine bilo 7,7 poginulih osoba u prometu na sto tisuća stanovnika, prosjek Europske unije je pet poginulih na sto tisuća stanovnika, dok je ta brojka, primjerice, u Švedskoj, Irskoj i Danskoj, oko tri poginula u prometu na sto tisuća stanovnika, stoga se i mi ovim izmjenama i dopunama Zakona na neki način pokušavamo približiti tim zemljama koje imaju dobre pokazatelje u prometu. Te zemlje, naime, imaju znatno strože kazne, istina jest da imaju viši životni standard, no, mi pokušavamo na sve moguće načine poduzeti mjere ne bismo li spasili svaki život u prometu, spriječili invaliditet i slično – kaže Car.

Osam najtežih prekršaja

Nove odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama, pojašnjava načelnik, predviđaju snažnije kažnjavanje počinitelja osam najtežih prekršaja, za koje je detektirano da uzrokuju najveća i najteža stradavanja u prometu, a to su: prekoračenje dozvoljene brzine kretanja u naseljenom mjestu za više od 50 kilometara na sat; vožnja u suprotnom ili zabranjenom smjeru na autocesti, brzoj cesti i cesti namijenjenoj isključivo za promet motornih vozila; namjerni prolazak kroz crveno svjetlo, odnosno, prolazak kroz crveno svjetlo bez smanjenja brzine, povećanjem brzine, ili prolazak kroz dva ili više crvenih svjetala; odbijanje podvrgavanju ispitivanja radi provjere ima li u organizmu alkohola ili droga; vožnja pod utjecajem alkohola iznad 1,5 promila alkohola u krvi i vožnja pod utjecajem droga; upravljanje vozilom prije stjecanja prava; upravljanje vozilom dok je vozačka dozvola ukinuta zbog prikupljenih negativnih prekršajnih bodova te upravljanje vozilom dok je vozačka dozvola oduzeta, dok je vozač isključen iz prometa ili mu je izrečena mjera privremenog oduzimanja vozačke dozvole ili zaštitna mjera.
Upravo za te prekršaje propisano je povećanje novčanih kazni s 5 – 15 tisuća kuna, kako je bilo do sada, na 10 – 20 tisuća kuna te propisivanje obligatornih zaštitnih mjera, odnosno, zabrana upravljanja motornim vozilom od najmanje šest mjeseci za drugi počinjeni prekršaj ili od najmanje 12 mjeseci, ako je prekršaj počinjen treći ili više puta, zatim povećanje negativnih prekršajnih bodova s tri na šest te, po prvi puta, privremeno oduzimanje vozila, kao sredstva počinjenja prekršaja. Policija može vozilo privremeno oduzeti vozaču koji je najmanje već dva puta pravomoćno kažnjen u trogodišnjem razdoblju, počevši od stupanja Zakona na snagu, a ponovno počini neki od osam navedenih najtežih prometnih prekršaja. Privremeno oduzimanje znači oduzimanje do odluke suda, koji je dužan odluku donijeti u roku od 15 dana.
Povećanje novčanih kazni predviđeno je i za nekorištenje sigurnosnog pojasa za vrijeme vožnje, nepropisan prijevoz djece u vozilu i nepropisno korištenje mobitela za vrijeme vožnje. Za navedene prekršaje s dosadašnjih 500 kuna, kazna je povećana na tisuću kuna. Ove, za sigurnost svih sudionika u prometu najvažnije izmjene, mogu se zapravo rezimirati zaključkom da su, s ciljem smanjenja broja najtežih prekršaja, povećani iznosi novčanih kazni za tzv. “četiri ubojice u prometu” – brzinu, alkohol, pojas i mobitel.
Mladom vozaču koji je u dvije godine prikupio devet negativnih prekršajnih bodova, baš kao i vozaču koji je u istom razdoblju prikupio 12 negativnih prekršajnih bodova, a kojima je vozačka dozvola istekla, rješenjem će se odrediti da dvije godine ne može podnijeti zahtjev za produljenje vozačke dozvole. Kategorijama vozača s jednakim brojem prikupljenih negativnih prekršajnih bodova u jednakom razdoblju, rješenjem će se ukinuti vozačka dozvola ako im je u tom razdoblju oduzeta ili prijavljena izgubljenom.

Vlasnik vozila

Dvije godine zabrane podnošenja zahtjeva za izdavanje vozačke dozvole dobit će i osoba koja je u dvije godine prikupila devet negativnih prekršajnih bodova, a nije niti stekla pravo upravljanja motornim vozilom, odnosno, još nije niti položila vozački ispit. S dosadašnjih 700 na tisuću kuna povećava se novčana kazna za nekorištenje zimske opreme, te se jasnije propisuje što je sve vozač dužan učiniti prije uključivanja u promet. Uz obavezno čišćenje snijega, odsad je prije uključivanja u promet obavezan očistiti s vozila i led ili vodu, a također je fiksno propisano i razdoblje u kojem na motornim vozilima moraju biti upaljena dnevna ili kratka svjetla – od. 1. studenoga do 31. ožujka.
Povećanje novčanih kazni propisuje se i za vozače koji ne ostanu na mjestu nesreće u kojoj ima poginulih ili ozlijeđenih (3000 – 7000 kuna na 10.000 – 20.000 kuna), kao i za vozače koji u prometnim nesrećama s materijalnom štetom ne ostave podatke o sebi i vozilu ili napuste mjesto nesreće (2000 – 5000 kuna, na 3000 – 7000 kuna). Uz to, za takve vozače slijedi i izricanje zaštitne mjere “zabrane upravljanja motornim vozilom” u točno određenom trajanju, bez obzira na broj počinjenih prekršaja, a određuju im se i negativni prekršajni bodovi. Vlasnik vozila ili osoba kojoj je vozilo povjereno ne smije na upravljanje dati vozilo osobi za koju, primjerice, može ili mora znati da nema vozačku dozvolu, ima izrečenu mjeru zabrane upravljanja vozilom ili nema dozvolu za odgovarajuću kategoriju vozila. Vozilo se ne daje na upravljanje niti osobi na kojoj je vidljiv utjecaj alkohola, lijekova i li drugih opijata ili je u tolikoj mjeri umorna ili bolesna da nije u stanju na siguran način upravljati vozilom. U skladu s novim odredbama, predviđeno je da će MUP na svojim internetskim stranicama, temeljem serijskog broja vozačke dozvole, bez potrebe dodatnih plaćanja upravnih pristojbi i čekanja, omogućiti provjeru stanja vozačke dozvole (važeća, ne važeća, ukinuta), broj negativnih prekršajnih bodova i izrečene zaštitne ili sigurnosne mjere zabrane upravljanja motornim vozilom.

Pružni prijelaz

Povećava se i iznos novčane kazne za nezaustavljanje na pružnom prijelazu (crveno svjetlo, spuštena rampa), te uvode obligatorne zaštitne mjere i negativni prekršajni bodovi. Također se uvode obligatorne zaštitne mjere i negativni prekršajni bodovi za: postupanje suprotno zahtjevu izraženom pomoću znaka ili po naredbi policijskog službenika ili druge ovlaštene osobe; prekoračenje brzine koja je za više od 30 do 50 kilometara na sat veća od dopuštene ili prometnim znakom ograničene brzine u naselju; prekoračenje brzine koja je za više od 50 kilometara na sat veća od dopuštene ili prometnim znakom ograničene brzine izvan naselja; prekršaje vezane uz prednost prolaska i propuštanje vozila; prolazak kroz crveno svjetlo; nepropisno pretjecanje vozila; nepropisno pretjecanje i obilaženje vozila, pretjecanje drugog vozila u tunelu, na mostu, ispred vrha prijevoja ceste ili u zavoju kad je preglednost ceste nedovoljna; nepropisno pretjecanje vozila na ili kod pješačkog prijelaza; nepropuštanje pješaka na pješačkom prijelazu i vožnju pod utjecajem alkohola od 1 do 1,5 promila.
Među novitetima koji su predviđeni novim izmjenama i dopunama Zakona, je i snimanje vozačkog ispita audio i vizualnim uređajima te obveza video nadzora tehničkog pregleda u stanicama za tehnički pregled vozila.
– Nadam se da će ljudi sami shvatiti da se moraju pridržavati prometnih pravila, koja vrijede za sve isto, počevši od mene. Sada nam je primarni cilj upoznati vozače s izmjenama i dopunama Zakona, da ne ostanu iznenađeni. Policija, naime, nije tu samo da represivnim aktivnostima provodi zakon i red, već i da preventivnim aktivnostima pokuša utjecati na ljude, da znaju što se događa i da se moraju pridržavati pravila. Vjerujte mi, mi nismo sretni kada kažnjavamo. Mene ne čini sretnim kada uzmemo deset vozačkih dozvola, ali me čini sretnim kada ujutro pred ugostiteljskim objektom vidim da su ljudi ostavili vozilo jer su bili pod utjecajem alkohola pa ih je netko drugi odveo kući – zaključuje načelnik PU krapinsko – zagorske Darko Car.