Prolazeći pokraj parka uz Športsko – rekreacijski centar u Podgori, možda ćete naići na pomalo neobičan prizor – trojica uličnih gimnastičara na prečki izvode razne akrobacije i ekshibicije, sklekove, trbušnjake i slično.

Žargonskim rječnikom, rekli bismo da se radi o uličnoj gimnastici, no, kako su nam otkrili naši sugovornici, ova sve popularnija sportska disciplina potječe iz Sjedinjenih Američkih Država, zove se street workout, a radi se o vrsti treninga koji je svojevrsna kombinacija gimnastike i akrobatike. Glavna značajka ove metode vježbanja je što nema granica, pa iz svake vježbe može izaći još teža vježba, a kada se svemu doda i improvizacija, raznolikosti nema kraja. Osim toga, street workout je besplatan, iznimno učinkovit i atraktivan. Vježbe se mogu izvoditi bilo kada i bilo gdje, a uglavnom su to lokalni parkovi, dječja igrališta ili obična dvorišta, odakle je i došao naziv street workout (eng. street – ulica, workout – trening).

Ova aktivnost sve je popularnija u Hrvatskoj, pa je osnovan i Hrvatski street workout savez, a trenutno u Lijepoj Našoj postoji 11 street workout klubova s preko 100 tisuća članova.

Viceprvak Hrvatske

Naša trojica sugovornika objasnila su nam kako je sve počelo i kako su se zainteresirali za ovu pomalo neobičnu sportsku disciplinu. Patrik Kebet (16) iz Bedekovčine pohađa drugi razred Srednje škole Zlatar, smjer tehničar za računalstvo, dok su 14-godišnji Antonio Presečki iz Bobovja i David Hršak iz Krapine učenici osmog razreda Osnovne škole “Ljudevit Gaj“ iz Krapine.

S obzirom na to da Patrik u Bedekovčini nema park, odlučio je svratiti u krapinsku Podgoru.

– Ovime se bavim preko dvije godine, ozbiljnije nekih godinu dana i najčešće vježbam kod kuće. Napravio sam si svoje vlastito vježbalište. Loše je što naša općina nema jedno takvo igralište, a zapravo nam treba samo jedna prečka ili šipka. U Zagrebu je to puno razvijenije i skoro svaka ulica ima park, dok u Zagorju street workout parkove imaju Krapina i Pregrada i to je to. Do Krapine imam 40 kilometara, do Zagreba otprilike isto toliko, tako da mi je i jedno i drugo daleko – govori nam Patrik, koji kod kuće trenira sa svojim bratom, pa zajedno slažu treninge.

Od njega doznajemo i kako u street workoutu postoje dvije kategorije – set and reps i freestyle.

– U freestyleu se ne treniraju noge, većinom treniramo ruke, leđa i trbuh, dok se u set and repsu treniraju i noge, jer se na natjecanjima rade čučnjevi s dodatnom kilažom. Prošle godine bio sam drugi u državi u set and repsu. Tu se izvode ruski zgibovi, zgibovi, propadanje i sklekovi i može se raditi s dodatnom kilažom na nogama. Osim osvajanja drugog mjesta na državnom natjecanju, bio sam drugi i na jednom drugom natjecanju, na kojem su bili natjecatelji stariji od 20 godina, tako da mogu reći da sam i tu postigao veliki uspjeh. Treniram svaki dan, ovisi koliko imam vremena zbog škole, no, uglavnom je to od sat vremena do čak četiri sata – kaže Patrik.

Antonio i David su freestyleri, a treniraju dvije godine.

– Freestyle je dinamika i statika, izvodi se na mjestu i u pokretu, tako bih to najlakše mogao objasniti. Treniram svaki dan i planiram se prijaviti na jedno natjecanje, za što marljivo radim, dok je državno natjecanje u kolovozu, ali za nešto takvo još nisam spreman, moram još vježbati – kaže nam David.

Ovi mladići nam otkrivaju kako se street workout u Hrvatskoj prvi puta pojavio 2010. godine.

– To je ulični sport, može se izvoditi na šipkama i na podu i sve što radite, radite sa svojim tijelom. To me je zaintrigiralo i počeo sam se baviti time. Treniram pet puta tjedno, većinom kod kuće i jednom tjedno dolazim ovdje s Davidom, gdje onda zajedno vježbamo – ističe Antonio.

Premalo parkova

Momci su nam demonstrirali i opisali kako izgleda jedan njihov trening.

– Dođemo na vježbalište i najprije se moramo zagrijati. Radimo čučnjeve, sklekove  i počnemo s vježbama za određenu mišićnu grupu. Postoji push, gdje se koriste tricepsi, ramena i prsa te pull, gdje koristimo bicepse i leđa. Nakon toga nastavljamo s osnovnim elementima – zgibovima i propadanjima te ruskim zgibovima. To su napredne vježbe, kombinacije zgiba i propadanja na šipci ili prečki. Ruski zgibovi imaju nekoliko elemenata koji su fizički zahtjevniji od običnih zgibova – ističu Antonio i David.

Što se tiče natjecanja, postoje državno i svjetsko, ali i “obična“ natjecanja.

– Zadnje svjetsko prvenstvo bilo je u Kairu, najbolji je bio Francuz, no, najviše je natjecatelja iz Amerike. Na svjetsko se možeš kvalificirati izravno kao državni prvak, a za ova druga, kako mi kažemo “obična“ natjecanja, snimimo neki video i pošaljemo im. Oni pogledaju i vide je li to dobro i možemo li nastupiti, dok za neka možemo samo doći i ući u kvalifikacije, te pokazati koliko smo sposobni. Jedno takvo natjecanje pokrenula su dva dečka iz Zagreba, Karlo Hegedušić i Mato Buzuk. To je natjecanje za sve vježbače i potrebno je samo prijaviti se. Tako se uključuje puno vježbača i taj se sport još više popularizira – kaže Patrik.

David i Antonio članovi su sportske grupe u svojoj školi, te posebno ističu svog učitelja Juru Leljaka, koji ih je, kažu, naučio puno više nego što bi mogli oni sami.

– Svakim danom nas je sve više, sada nas ima dvadesetak. Zahvaljujući učitelju Leljaku, naučio sam salto unazad, a David ruski zgib na prstenovima – kaže Antonio.

Street workout je, dodaju, pozitivno utjecao i na njihov životni stil, pa je Patriku i Davidu pomogao da izgube višak kilograma, dok Antonio u šali kaže kako je bio žgoljav, a street workout ga je motivirao da počne trenirati i više jesti.

Savjeti za početnike

Ovi mladići prava su senzacija kada počnu izvoditi svoje akrobacije u parku u Podgori ili kraj OŠ Augusta Cesarca u Krapini, pa im nerijetko prilaze znatiželjna djeca kojima se sviđa ono što rade.

– Dođu, vide nas i ostanu začuđeni, pa govore: “Kak’ ti to možeš, i ja bi htio probati.” Mogu reći da je stvarno naporno i teško trenirati. Nekima treba jako dugo da nauče i izvježbaju neki element. Ja sam i svojeg brata nagovorio da vježba sa mnom kod kuće, pa su počeli dolaziti i prijatelji, napravili smo si šipku i treniramo – kaže David.

Ozljede su kod takvih sportova česte, a najčešće je to deranje ruku i pucanje žuljeva, te bolovi u zglobovima i ramenu. Preduvjet za uspješan trening je stoga – kvalitetno zagrijavanje.

Patrik, Antonio i David imaju nekoliko korisnih savjeta za sve početnike.

– Savjetovali bismo početnike da se dobro zagrijavaju i da počnu s osnovama, a ne nekim teškim elementima, za koja treba i do godinu dana vježbe. Vjerujte, ovaj je sport dobar za sve uzraste, od sedam do 70 godina. Puno je zainteresiranih, ali kada vide da nema parka i da nemaju gdje vježbati, jednostavno odustanu. Htjeli bismo stoga poručiti mladima da ne smiju odustati, ako su si nešto zacrtali neka se toga drže, bez obzira na to što je put do nekih elemenata težak, neka daju svoj maksimum i bez obzira na loš dan ili neuspjeh, trebaju nastaviti dalje – zaključuju zagorski street workouteri.