Trgovačko društvo iz Oroslavja održava svoje vrijednosti u izazovnim vremenima

Predsjednik uprave jednog od najvećih tekstilaca u Hrvatskoj: “Ulaganjem u radnike i održivost, nadilazimo izazove”

Objavljeno: 21.08.2024. zagorjeinternational

Otvorenost za prilagodbu poslovnih strategija i brza reakcija na sve dinamičnije globalno i domaće tržište pokazale su se ključnima za opstanak mnogih trgovačkih društava u proteklim godinama. Jedna od industrija koje su osjetile značajan udar je i ona tekstilna, a upravo u njoj djeluje i AquafilCRO, kao jedan od najvećih toga profila u Hrvatskoj. Kako uspješno odgovoriti na izazove i održati sustav koji zapošljava 160 radnika zna dr. sc. Saša Muminović, predsjednik i direktor društva AquafilCRO, sa sjedištem u Oroslavju.  

Prošla je godina bila izazovna za mnoge industrije, uključujući tekstilnu. Kako biste ocijenili poslovanje AquafilCRO-a u 2023.? 

Godina 2023. je bila zaista teška, ne samo za AquafilCRO, već i za cijelu Grupu Aquafil. Očekivali smo da će završetkom pandemije uzrokovane koronavirusom, te naglim povećanjem potražnje nakon nje, uslijediti period stabilizacije, međutim izazovi su se nastavili nizati: divljanje cijena, inflacija, promjenjiva geopolitička situacija koju su obilježili problemi u kineskom gospodarstvu, ometanja logističkih lanaca, ratovi, pritisci nelojalne konkurencije, a potom i nagli pad cijena na tržištu. Sve je to stvorilo vrlo nepovoljnu situaciju. 

Suočili smo se s jednom od najtežih godina do sada, no to nas nije obeshrabrilo. Unatoč činjenici da smo radili osjetno manje, nije bilo otpuštanja radnika. Smanjenje broja zaposlenih bilo je uzrokovano isključivo odlaskom radnika u mirovinu ili samostalnim odlaskom radnika uslijed pronalaženja novog posla. Nije samo vlasnicima i upravi teško vidjeti kako strojevi manje rade. Svaki radnik to vidi i onda reagira kako misli da je najbolje u tom trenutku, a mi to razumijemo.  

Usprkos svemu, veseli me svaki put kada na našim druženjima podijelimo ruže i zahvalnice našim jubilantima koji su vjerni AquafilCRO-u. Ove godine podijelili smo ih čak 16 ukupno, i to za 10, 15 i 20 godina staža. 

Ulaganje u ljude jedan je od  Aquafilovih  prioriteta. Možete li nam reći nešto više o vašim aktivnostima u tom području? 

Smatramo da je jačanje zajednice ključ našeg uspjeha. To smo dokazali i u najizazovnijim vremenima te nastavili pružati različite pogodnosti našem timu. Omogućili smo besplatno dopunsko osiguranje, organizirali dobrovoljno cijepljenje protiv gripe te nastavili s našim tradicionalnim druženjima. Zadržali smo program donacija, na što smo jako ponosni. Prošle smo se godine pridružili inicijativi Ružičasti mjesec, koju u Krapinsko-zagorskoj županiji vodi udruga Europa Donna Krapina. Donirali smo financijska sredstva kako bismo podržali vrijedan rad Udruge i pomogli u provedbi daljnjih aktivnosti, te smo odjenuli ružičasto i postavili ružičastu zastavu ispred tvornice radi podizanja svijesti o raku dojke i njegovoj prevenciji. To je nastavak našeg rada na preventivi i osvještavanju o problematici karcinoma u Hrvatskoj što u suradnji s Poliklinikom Punek iz Oroslavja radimo već duži niz godina. 

Naveli ste neke prepreke koje su u proteklom razdoblju znatno utjecale na poslovanje. Ipak, AquafilCRO je uspješno održao svoj položaj na tržištu. Što poduzimate kako biste osigurali stabilnost? 

Naš je cilj uvijek isti – kontinuirano strateško ulaganje u proizvodnju i inovacije. Proveli smo interno restrukturiranje, s posebnim naglaskom na smanjenje troškova i optimizaciju poslovnih procesa. Uložili smo 2 milijuna eura u modernizaciju proizvodnje, uključujući kupnju šest novih strojeva. Trudimo se povećati produktivnost, smanjiti potrošnju energenata i poboljšati kvalitetu naših proizvoda. Naši napori su već donijeli rezultate – u prvih šest mjeseci 2024. godine uspjeli smo više nego prepoloviti gubitak u usporedbi s istim razdobljem prošle godine. Prognoze za drugu polovicu 2024. također pokazuju daljnje poboljšanje. 

Posebno smo ponosni na naš proizvod ECONYL®, regenerirani najlon koji imamo samo mi. Njegov udio u našoj ukupnoj proizvodnji je svake godine sve veći, što dokazuje kako ova vrsta materijala – poliamid/Nylon napravljen od postpotrošačkog i postindustrijskog otpada – ima svoju budućnost ne samo u Europi, već i u svijetu. 

Možete li nam reći više o tome, što ovaj proizvod čini jedinstvenim? 

Umjesto sirovine iz prirodne nafte, koristimo regeneriranu sirovinu iz rabljenih proizvoda i industrijski otpad. Ne radi se o klasičnom recikliranju, već provodimo regeneraciju, odnosno pročistimo proizvod do razine sirovine koja je potpuno jednaka sirovini koja bi se mogla kupiti. Naš poliamid se može regenerirati beskonačan broj puta, pri čemu se zadržava prvoklasna kvaliteta. Riječ je o potpunom kružnom gospodarstvu. Dugoročni cilj Grupe Aquafil je da čitava proizvodnja bude od ECONYL-a te da u potpunosti izbacimo kupnju sirovina. 

Zelena tranzicija je u posljednje vrijeme popularna tema. Mnoge korporacije poduzimaju znatne korake u njezinoj provedbi. Primjećujete li u svojem radu prostor za napredak kada govorimo o poticanju održivosti? 

Važno je da kao društvo prepoznamo značaj održivosti. Gospodarski subjekti imaju vrlo bitnu ulogu u njezinoj provedbi, no ključna je potpora države bez koje su neki projekti nemogući. Prije nekoliko godina smo završili izgradnju solarne elektrane u Oroslavju. Bez poticaja države, to bi bilo teško ostvarivo. Naravno, dio odgovornosti je i na potrošaču. Primjećujemo da raste trend recikliranog materijala, a mnogi su spremni za takve proizvode platiti i nešto više. Ipak moramo naglasiti kako zelena tranzicija nije besplatna i ne može to niti biti. To je trnovit put koji zahtjeva više od same preobrazbe gospodarskih subjekata, nužna je promjena cjelokupnog, u tome se krije najveći izazov.  

Dobro ste izdvojili kako je zelena tranzicija u posljednje vrijeme popularna tema. Postajemo polako umorni od stalnih poruka zelenih korporacija koje pričaju o nadolazećoj globalnoj propasti. U današnjem svijetu vrlo je lako osjetiti tzv. zeleni umor (Green Fatigue), odnosno osjećaj preopterećenosti kontinuiranim guranjem zelenih tema u javnost, najčešće u apokaliptičnom tonu.  

Sama popularnost teme nije dovoljna da bi se nešto promijenilo. Potreban je pošten i stručan rad na problematici, a najveći problem vidim u Greenwashingu kojeg se može nazvati čistom ekomanipulacijom. Organizacije koje svjesno i namjerno šire dezinformacije kako bi se prikazali kao ekološki odgovorne, iako to nisu, velik su problem koji se treba oštrije kažnjavati. 

Ipak, unatoč svim izazovima, očekujemo i porast interesa za potpuno zelena rješenja poput ECONYL-a. To je nešto o čemu se treba pričati i što kontinuirano treba poticati, mijenjati svijest ljudi. Vjerujem da idemo u dobrom smjeru, no svi smo podjednako odgovorni da se okrenemo zelenom putu. 

Spomenuli ste brigu o radnicima. Uspoređujući AquafilCRO s drugim poduzećima u istoj industriji, često možemo čuti da je prosječna plaća niža. Kako to komentirate? 

Često se rade takve usporedbe, no treba uzeti u obzir našu strukturu. Većina naših radnika je u proizvodnji. Nemamo odjele poput marketinga, inženjerije, investicija, istraživanja i razvoja ili srednjeg menadžmenta koji bi povisili prosjek plaće. Želimo li doista povući paralelu, potrebno je usporediti primanja zaposlenih po poduzećima na približno istim radnim mjestima, na primjer, radnik u proizvodnji u smjenskom radu, i usporediti trošak rada koji bi uključivao sve benefite, a ne samo bruto plaću.

 

AquafilCRO kontinuirano radi na tom pitanju, trudimo se biti konkurentni. Osim osnovne plaće, radnicima pružamo dodatke poput prijevoza, naknade za prehranu te prigodne nagrade – veljačnicu, uskrsnicu, regres, božićnicu, nagrade za produktivnost. Gledajući sveukupno, riječ je o značajnoj razlici. Također, od 1. svibnja 2024. godine povećali smo osnovni bod plaće, a razmatramo i daljnja povećanja u narednom periodu. 

Uz to vrijedi napomenuti da je bruto trošak rada po satu porastao za 10 % u prvih šest mjeseci 2024. u usporedbi s istim razdobljem 2023. godine. Takav rast odražava našu posvećenost poboljšanju uvjeta za sve radnike, unatoč teškoj tržišnoj situaciji.  

AquafilCRO je, prema navedenim pokazateljima, na uzlaznoj putanji. Kako planirate zadržati pozitivan rast u godinama koje slijede? 

Kontinuirano ulažemo u opremu i proizvodne procese kako bismo smanjili potrošnju energenata i povećali kvalitetu naših proizvoda. Fokus nam je na inovacijama i povećanju udjela ECONYL® proizvoda, što nam omogućuje da ostanemo konkurentni na globalnom tržištu. Kao što smo pokazali u zadnjih dvadesetak godina, AquafilCRO je sposoban savladati sve izazove koji mogu doći na ovom, zaista dinamičnom tržištu, i uvjereni smo da ćemo i dalje rasti i razvijati se. 

Najnovije po kategorijama

Objavljeno u isto vrijeme

Pročitajte više s našeg weba