Župan Željko Kolar održao je u četvrtak kolegij s gradonačelnicima i načelnicima s područja Krapinsko – zagorske županije na kojem su istaknute teme bile održivost županijskog linijskog prijevoza putnika, izgradnja, rekonstrukcija i opremanje osnovnih škola za potrebe jednosmjenskog rada i cjelodnevne škole (NPOO), sigurna kuća, reguliranje prava na naknadu Savjetima mladih te osiguranje pomoćnika u nastavi.
Sigurna kuća
Kako je na početku istaknuo, ono što mu je posebno drago je da je dogovoren način financiranja sigurne kuće koja će na novoj lokaciji, novoizgrađena, početi raditi u 12 mjesecu ove godine.
– Ona je financirana iz europskih fondova i sredstvima Krapinsko-zagorske županije. Također, rad sadašnje sigurne kuće koja je, nažalost puna, je do sada financirala isključivo Krapinsko-zagorska županija iz vlastitih sredstava – istaknuo je župan.
– S obzirom na to da je procijena da će u 2024. godini održavanje rada sigurne kuće koštati negdje oko 160.000 eura, predložio sam kolegicama i kolegama da taj trošak podijelimo, da svaka općina u svom proračunu osigura 2000 eura na godišnjoj razini, gradovi po 3000 eura što bi bilo ukupno 71.000 eura, a 89.000 eura će osigurati Krapinsko-zagorska županija u svojem proračunu – naglasio je župan Željko Kolar.
Nisu rentabilne
– Ono čemu smo dobar dio vremena posvetili je održivost županijskog linijskog prijevoza putnika gdje ću krenuti od cijene prijevoza koji je Vlada donjela u visini od 75 posto sufinanciranja prijevoza učenika srednjih škola. Kad mi priložimo dodatnih 25 posto, odnosno 12,5 posto jedinice lokalne samouprave i 12,5 posto Županija, na pojedinim linijama prijevoznici i dalje ne žele voziti za taj novac. Njihovi izračuni govore o tome da ima dio linija koje su jednostavno ne rentabilne i da ćemo mi na taj iznos morati osigurati u proračunu još dodatna sredstva – kazao je župan.
– Jedan način je da država povisi iznos sufinanciranja od 75 posto pa u odnosu na taj iznos i županije, općine i gradovi povećaju svoju subvenciju pa da pokrivaju sav trošak. Ne isključujem mogućnost, ali vjerujem u velikoj vjerojatnosti da do toga neće doći, da će morati ako se tako nastavi podizanje cijena u prevozničkom sektoru, da će možda morati roditelji snositi dio troška. Toga sada nema i kod nas sva djeca imaju besplatan prijevoz, ali ako ne nađemo zajednički jezik i ne povećamo zajednički sufinaciranje, u bliskoj budućnosti može se dogoditi da će roditelji morati sufinacirati dio prijevoza. Da li će to biti 10 posto od, postoji mogućnost, ali ja se nadam da do toga neće doći – naglasio je Željko Kolar.
Na pitanja novinara o sufinanciranju prijevoza župan Kolar je dao slikovit primjer prijevoza na stručnu praksu.
– Mi smo svjesni da je prijevoz jedan od bitnijih stvari u kvaliteti života u našem području i da treba osigurati prijevoz gdje kod je to moguće. Međutim, mi smo postavili izuzetno visoke standarde i stvarno postoji dio linija koje su neodržive. Mi moramo osigurati prijevoz za dva učenika, jednog iz Kumrovca i jednog iz Desinića koji ide na stručnu praksu u Hum na Sutli. To znači da moramo dogovoriti odrađivanje te stručne prakse u Kumrovcu i Desiniću jer postoji takva vrsta poduzeća koji mogu pružiti tu vrstu usluge – objasnio je župan Kolar.
Dožupanica Jasna Petek govorila je o temi pomoćnika u nastavi, a otkrila je da je na sastanku dogovoreno njihovo financiranje koje će se odviti prema tri modela.
Pomoćnici u nastavi
– Iz godine u godinu povećava se potreba za pomoćnicima u nastavi. Mi smo prošle školske godine na području županije imali 144 pomoćnika u nastavi za 160 učenika naših osnovnih i srednjih škola. S obzirom na to da su se promijenili uvjeti natječaja i treba povećati njihove plaće zbog slabog interesa, mi smo morali zatražiti pomoć u sufinanciranju. Naime, pomoćnici u nastavi se ove godine osiguravaju kroz tri modela. Jedan je kroz prijavu na Europski socijalni fond, odnosno projekt ‘Baltazar’ i kroz taj natječaj osigurali smo za nadolazeću školsku godinu 77 pomoćnika. Nadalje, kroz projekte naših udruga imamo osiguranih 40 pomoćnika, no 28 djece s teškoćama u razvoju ostalo je bez podrške kroz ova dva modela, pa smo zatražili pomoć u sufinanciranju od općina i gradova, a koju već godinama imamo po modelu 50:50 posto. Ove će godine to funkcionirati tako da, ako je učenik s područja određene općine ili grada i ako se radi o prvom pomoćniku u nastavi koji nije sufinanciran iz niti jednog od navedenih natječaja, to će financiranje 100 posto preuzeti općine i gradovi. Ako se radi o drugom i trećem pomoćniku, i dalje sufinanciramo po modelu 50:50 – izvijestila je dožupanica, pa dodala:
– Oni ta sredstva trenutno nemaju i pretpostavljam da ih moraju uključiti u svoje rebalanse, no s obzirom na povratnu informaciju, nadam se da će se većina njih uključiti. Ako se netko ipak neće moći uključiti, Županija će svakako osigurati pomoćnike svima kojima će biti potrebni – dodala je Petek i poručila da je moguće da 28 djece u prvim tjednima tako neće imati pomoćnike jer natječaji tek slijede, no osigurat će se odgovarajuća podrška.
Dodala je i da Županija svake godine povećava iznos koji se izdvaja za pomoćnike u nastavi, pa je tako ove godine riječ o iznosu od preko 250.000 eura, dok je prošle godine to bilo oko 220.000 eura.
– Što se tiče osiguravanja pomoćnika u nastavu, u tijeku su natječaji. Udruge su prve dobile rezultate natječaja i tu sve protječe u redu. Slijede nam rezultati natječaja ‘Baltazar’ i tu također očekujemo pozitivan rezultat, a povratne informacije koje imamo su da nema većih problema, no problema bude u manjim sredinama i manjim školama, no iskreno se nadamo da će se sva mjesta popuniti – dodala je Petek.
Načelnica Kraljevca na Sutli Blanka Stipčić Berić napravila je osvrt na završeni sastanak na kojem je, po njezinom mišljenju, bilo najvažnije osiguranje sufinanciranja prijevoza za učenike osnovnih i srednjih škola.
– Imali smo nekoliko tema vezanih za prijevoz učenika, zatim o sigurnoj kući te vrlo važno o osiguravanju pomoćnika u nastavi. Zajedničkim naporima pokušavamo zadržati standard koji je bio do sada, a zbog povećanja troškova očigledno ima problema za održavanje tog nivoa – poručila je Stipčić Berić te dodatno pojasnila stavke sastanka:
– Najprije, nužno je racionalizirati javni prijevoz jer je Županija napravila studiju iz koje se vidi kako neke linije nisu nužne te bi trebalo smanjiti broj polazaka. Zbog toga smo pozvani sudjelovati u troškovima što je nužno kako bi imali dobro rješenje za učenike. Što se pak tiče sigurne kuće, ovdje smo se apsolutno svi složili za sudjelovanje u troškovima rada – rekla je načelnica.
Što se pak tiče sufinanciranja pomoćnika u nastavi, Stipčić Berić je dodala:
– Smatram kako će svi kolege tu sudjelovati djelomično, odnosno, koliko je to moguće dok će ostatak pokriti župan – kazala je načelnica Stipčić Berić dodavši kako je sastanak bio vrlo konstruktivan.