Na staroj Zagorskoj magistrali svjedoci smo čestih prometnih nesreća, u kojima često sudjeluju i teretna vozila. Na 5. sjednici Županijske skupštine KZŽ stoga je postavljeno pitanje o mogućnosti preusmjeravanja teretnog prometa sa dionice državne ceste DC1, odnosno stare Zagorske magistrale, na autocestu A2 Zagreb-Macelj, piše Sjever.hr.
Uslijed gustog teretnog prometa na staroj Zagorskoj magistrali dolazi do usporavanja odvijanja prometa i stvaranja prometnih gužvi, te posljedično i do teških prometnih nesreća kao i ugrožavanja sudionika u prometu.
Na vijećničko pitanje stigao je odgovor Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, koji su pitanje proslijedili Hrvatskim cestama d.o.o.. Prema podacima o brojanju prometa s brojačkih mjesta Veliko Trgovišće i Pojatno, na tom dijelu ceste zabilježeno je stalno povećanje prosječnog godišnjeg dnevnog prometa, kao i prosječnog ljetnog dnevnog prometa, odnosno povećanje udjela teretnih vozila u ukupnom broju vozila.
Prema informacijama iz Hrvatskih cesta, u skladu s podacima MUP-a, u vremenskom intervalu od 2018. do 2020. godine, ukupno se zabilježilo 126 prometnih nesreća na staroj Zagorskoj magistrali. Od toga broja, 28 slučajeva uključivalo je teretna vozila. Bitno je istaknuti da se među svim nesrećama, njih 52, završilo sa smrtnim posljedicama ili ozlijeđenim osobama. Preciznije, tri osobe su izgubile živote, dok je 19 osoba pretrpjelo teške, a 90 osoba lakše ozljede.
24,7 milijuna eura
U posljednjih sedam godina, troškovi redovitog održavanja, investicijskog održavanja kolnika i otklanjanja posljedica izvanrednih događaja, nakon rekonstrukcije tog dijela ceste od Zaboka do Zaprešića, iznosili su 3.278.253 eura od čega su troškovi investicijskog održavanja kolnika iznosili 844.533 eura, a što je povezano s većim udjelom teretnog prometa u ukupnom volumenu prometnog toka, piše Sjever.
Hrvatske ceste provele su i jednostavnu cost-benefit analizu, a sve u slučaju da se na staroj Zagorskoj magistrali zabrani promet teretnih vozila čija najveća dopuštena masa premašuje 7,5 tona.
Tada bi se prosječni godišnji dnevni promet teretnih vozila na dionici smanjio za oko 300 vozila, odnosno za 20 posto. Zatim, godišnje bi se za ta vozila naplatila cestarina u iznosu od oko 595.859,05 eura te bi se smanjilo i investicijsko održavanje kolnika za oko 24.769,93 eura godišnje.
Zanimljivo je i da bi se broj prometnih nesreća s teretnim vozilima potencijalno, na godišnjoj razini, smanjio za dvije prometne nesreće, dok bi smanjenje troškova tih prometnih nesreća iznosilo 11.703,90 eura.
Vozila teža od 7.5 tona
Kako su naveli iz Ministarstva, kao i iz Hrvatskih cesta, slijedom navedenih podataka, postoje opravdani razlozi da se ograniči promet teretnih vozila čija najveća dopuštena masa premašuje 7,5 tona, posebice jer za tu namjenu postoji i druga javna cesta s boljim prometno-tehničkim karakteristikama, odnosno autocesta A2.
Inače, podsjetimo, već je ranije, Pravilnikom o ograničavanju uporabe pojedinih javnih cesta za promet teretnih motornih vozila vozila, bilo ograničeno kretanje teretnih vozila na staroj Zagorskoj, no zbog prosvjeda prijevoznika taj Pravilnik ubrzo je stavljen van snage.