Hrvatske autoceste uvode novi sustav naplate cestarine. Ono što se zna već otprilike pola godine krenulo je u realizaciju. Naime, u HAC-u su prošlog tjedna otvorili ponude koje su pristigle od 10 izvođača. Ponude su dale firme iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, niza zemalja EU, Turske… Na natječaj su se javili i hrvatski Končar i još par hrvatskih firmi u konzorcijima sa stranim firmama. Ponude se kreću od 80-ak milijuna eura pa sve do 244 milijuna eura, bez PDV-a.
Evaulacija
Najjeftiniju ponudu od 79.9 milijuna eura dali su Slovaci, no to ne znači da će ta ponuda na kraju biti i odabrana. Slijedi evaluacija pristiglih ponuda, odnosno njihov pregled, ocjena i usporedba, a potom i odluka o odabiru ekonomski najpovoljnije ponude, piše Index.
Uvođenje novog sustava naplate cestarine na hrvatskim autocestama najavljivalo se za kraj 2024. godine, a podrazumijeva uklanjanje naplatnih kućica i elektronsku naplatu cestarine bez zaustavljanja, pa onda i kilometarskih kolona koje se na naplatnim kućicama stvaraju godinama u turističkoj sezoni. No nije riječ o vinjetama, nego bi se i dalje cestarina naplaćivala po prijeđenim kilometrima.
Slovenija je vinjete uvela davne 2008. godine. Već dva dana od uvođenja inkasirala je više od 17 milijuna eura. Sustav se unaprjeđivao pa su tako prije tri godine Slovenci uveli e-vinjete, koje se mogu kupovati online, i to u samo par koraka. Istovremeno su na slovenske autoceste postavljeni portali koji automatski očitavaju registraciju vozila, a sustav onda provjerava ima li vozilo aktivnu vinjetu. Prema poslovnom izvješću Državnih autocesta Republike Slovenije (DARS) za 2022. godinu, prihodi od prodaje na slovenskim autocestama na kojima egzistiraju vinjete iznosili su 494 milijuna eura. Hrvatska ima gotovo duplo više kilometara autocesta, ali HAC od cestarina zarađuje manje nego DARS. HAC je lani uprihodio 398 milijuna eura, a to je bila rekordna naplata cestarine na hrvatskim autocestama.
No, hrvatska vlast ‘a priori’ odbija ideju vinjeta.
– Neće biti rampi, imat ćete poseban račun na kojem ćete imati posebna sredstva koja će se skidati ulaskom i izlaskom s autoceste. Više nema rampi, nema gužvi i cilj je povećati promet na autocestama. To je vid elektroničke vinjete, vidite da se klasične vinjete napuštaju – rekao je početkom godine objašnjavajući novi sustav ministar prometa Oleg Butković.
Nazivati novi hrvatski sustav vinjetama je jednako suludo budući da svi pod vinjetama podrazumijevaju naplatu korištenja autocesta po vremenskom razdoblju, a ne prijeđenim kilometrima. Hrvatski će građani umjesto vinjeta tako dobiti ponešto kompliciraniji i sasvim sigurno skuplji sustav ako prelaze više kilometara ili se češće voze.
Iz HAC-a poručuju da će građani trebati odabrati ili ENC ili registraciju tablica, no taj ENC nije više onaj stari ENC, već stiže novi, moderniji uređaj prilagođen skenirajućoj rampi. Hrvatske autoceste upitali smo da nam opišu kako ćemo 2024. godine doći od Splita do Zagreba.
– Odaberete želite li da rampa očitava vaše tablice ili da očitava moderniju inačicu ENC-a, koji ćete trebati kupiti ako ne želite očitavanje tablica. Registracija će se moći obaviti online. Bit će i fizički punktovi, ali sada još nemamo sva konkretna rješenja jer će se ona odrediti u dogovoru s ponuđačima, putem javnog natječaja. Sve će biti ‘user friendly’, sustav će definitivno biti protočniji, smanjit će se gužve. Kroz naplatnu kućicu u sat vremena može maksimalno proći 300 vozila, a s rampama podižemo broj na 3000 vozila na sat – pojašnjavaju iz HAC-a.
Valja naglasiti da birati mogu jedino vlasnici lakih vozila, dok će teška vozila morati uzeti ENC.
Turisti
Za turiste je, pojašnjavaju iz HAC-a, procedura ista.
– Turisti će se prijaviti online i tamo, ako žele, mogu registrirati tablice, a ako ne, mogu kupiti ENC. Recimo, da sada idete u Austriju, želite kupiti vinjetu i ona će se očitavati, tako imamo ovo. Postojat će i mogućnost da se cestama vozite i s ENC-ovima drugih operatera, ali samo onih s kojima HAC sklopi ugovor. Zasad smo dogovorili suradnju s talijanskim Telepassom, njihovim uređajem moći ćete proći našim autocestama već od ovog ljeta – kažu iz HAC-a.
Dakle, može se iz svega ovoga zaključiti kako se mijenja samo tehnologija naplate i to se predstavlja kao moderniji sustav. Točno je da je moderniji jer Hrvatska i dalje ima zastarjeli sustav naplatnih kućica od kojeg je sve modernije. No od vinjeta u Hrvatskoj, po svemu sudeći, neće biti ništa.