Oktanska obitelj Ravenščak - nekad su braco i seka vozili jedan protiv drugog, a sada skupa jure prema WRC-3 naslovu

“Kada odrastate uz utrke neki logičan slijed je da se i sami jednom poželite natjecati”

Objavljeno: 15.04.2023. zagorjeinternational

U svijetu sporta ima samo nekoliko primjera kada djeca prate primjer roditelja… Sjetimo se samo primjera iz nogometa i tri generacije iz obitelji Maldini koje su igrale za Milan ili pak svježiji primjer kada je legendarni Peter Schmeichel 2018. gledao sina Kaspera na golu kod raspucavanja penala protiv Hrvatske. Upravo ovom potonjem primjeru najsličnija je vrlo atipična obitelj Ravenščak, ali nadamo se i uspješnija od Schmeichelovih.

Kako je oktanski spektakl među zagorskim bregima sve bliže, iskoristili smo priliku i razgovarali s članovima obitelji Ravenščak koji se pripremaju napasti titulu najbržeg World Rally Championship-3 pa su nam otkrili koje točno uloge imaju u timu mama, tata, a koje brat i sestra. Sada već možemo s pravom govoriti o rally dinastiji pošto je otac Krešo prenio svoju strast iz vlastitih trkačkih dana na potomstvo.

Jesu li se Dora i Martin provozali prije nego što su prohodali i tko u obitelji s toliko dobrih vozača, vozi na zajedničkim putovanjima?
Tata Krešo je oduvijek bio ljubitelj oktana, pa i samih oktanskih sportova, svoju trkaču karijeru započeo je vozeći enduro utrke na motorima, a mi smo ga pratili na sve te utrke, naučili smo i sami voziti motore čim smo naučili voziti bicikle, nakon toga se okušao u rallyju vozeći Škodu kao predvozač, dok nije stekao dovoljno sigurnosti i sam postao vozač i natjecatelj. Martin je već s 5-6 godina krenuo voziti karting, a sa 16 je vozio i prvi rally. Jednostavno kada odrastate uz utrke neki logičan slijed je da se i sami jednom poželite natjecati i tako smo se svi našli u sportu. Ne možemo odrediti tko je najbolji vozač u obitelji, sve ovisi o kojoj relaciji se radi i kakva vožnja je u pitanju, svi imamo svoje prednosti i mane u vožnji.

Donedavno ste nastupali na utrkama u dvije posade, odnosno Dora je bila suvozač tati, kako to da ste sada oformili bratsko sestrinski tim?
Martin je do 2022. godine promijenio tri suvozača, njegov tadašnji suvozač Tomislav Tomašković imao je nekih zdravstvenih problema kojim se morao posvetiti pa nije mogao nastupiti s Martinom i te 2022. godine, tata je odlučio da je vrijeme da postane “gentleman driver” i vozi samo utrke koje ga vesele i u kojima uživa, bez da se natječe u prvenstvu i skuplja bodova, pa je najjednostavnije bilo da Dora pređe kod Martina na desni sic. 2022. je bila sezona učenja i sezona pehova. Do tada su auti radili savršeno tri godine, ali sve što se nije kvarilo u te tri godine, pokvarilo se u toj jednoj sezoni, tako da su nažalost i izostali neki bolji rezultati u samom prvenstvu Hrvatske i državnom prvenstvu Slovenije. Na zimu 2022. godine prešli smo iz rally4 auta u rally3 auto i ostvarili odlične rezultate na makadamskim rally natjecanjima. Svaki rally gledamo kao neki novi napredak i školu, tako da je svaki rezultat dobar jer je škola za dalje.

Je li mama isto okušala u vožnji rally-a, kako ona gleda na sve to? Čuli smo kako cijela obitelj je zapravo jedan tim, koje su to uloge izvan rally auta?
Mama uvijek kaže da zna za koga se udala i ne pokušava promijeniti nikoga od nas, jednom je i ona pokušala biti suvozačica tati, ali bilo joj je zlo pa je odustala od toga. Mama je naša kuharica, naša doktorica, naša navijačica i najveća podrška, sve što zamislimo ona ima spremno čak i prije nego se mi sami sjetimo da bi baš to, a tata je isto najveća podrška i najvjerniji navijač te najdraži sponzor.

Što je najbitnije za rally suvozača, a koje kvalitete su potrebne za vozača? Postoji li između vas ona mitska bratska telepatija ili se gube živci tijekom utrke ako ne slušaju upute?
I vozač i suvozač moraju prvenstveno biti osobe koje se međusobno podržavaju i toleriraju jer moraju provesti puno vremena skupa, pogotovo na utrkama svjetskog prvenstva gdje su skupa 24 sata cijeli tjedan! Suvozač mora znati sva pisana i nepisana pravila vezana uz utrke, mora prepoznati u kakvom stanju je njegov vozač (treba li ga smiriti ili ubrzati), mora jako paziti i na sve zadane vremenske okvire, a najpotrebnije kvalitete jednog vozača su dobra koncentracija, fokus, fizička pripremljenost i koordinacija samog tijela te brzi refleksi. Kao i u svakom bratskom odnosu, tako i u ovom trkačem ima prepirki, ima dana kada sve teče glatko, a ima i dana kada je koncentracija na niskoj razini.

Nezaobilazno pitanje, gdje je kotač iz viralnog videa “gle kotač”? Kako rješavate mehaničke probleme tijekom utrke?
Spomenuti kotač nam je vraćen prošle godine jer su se dečki posvađali oko toga kod koga će biti kotač, a osim toga, svatko od njih je imao i neku nesreću za vrijeme dok je kotač bio kod njih ili im je pukla guma, a kada smo ga preuzeli nazad ni sami nismo ništa bolje prošli na utrkama. Martin i Toš su se prevrnuli na krov, nisu mogli nastaviti utrku, a tata i Dora sudarili su se s drugim prevrnutim vozilom te su isto morali odustati od utrke. Nakon tog nesretnog Porečkog rallyja, kotač je ostavljen u reciklažnom dvorištu. Imamo odličnu mehaničarsku ekipu koja nam održava auto tako da je auto uvijek spreman za sve utrke. U samom autu za vrijeme utrke imamo torbu s nekim najosnovnijim alatom koji nam može pomoći u slučaju nekog kvara ili problema, kada smo daleko od servisa i boksa.

Kako teku pripreme za predstojeći WCR je li sve spremno ili se još “šarafi”?
Imamo još jedan manji test prije samog nastupa na Croatia Rallyju te ćemo s njim završiti s pripremama za utrku, sljedeći tjedan čeka nas i službeno popisivanje i upoznavanje brzinaca i sama utrka, auto je spreman.

Vjerojatno je svaki mladi vozač probao voziti rally, pa imate li koji savjeti za one koji bi se stvarno htjeli okušati u toj disciplini? Pretpostavljamo da nije pametno probati na prometnicama, postoje li koje rally trake za trening?
Nikako nije dobro isprobavati brzu vožnju na prometnicama koje nisu zatvorene za javnost i osigurane! Preporučujemo svim zainteresiranima da se prvo upute u automobilistički klub u svom mjestu te se tamo raspitaju što i kako, ne bi bilo loše za početak okušati se u slalomskim utrkama ili utrkama ocjensko spretnosne vožnje koje ne zahtijevaju vozilo s trkaćom opremom. Rally nije sport koji se vozi na kružnim stazama, pa se samim time ni ne može trenirati na istima. Može, ali ne u potpunosti, već samo jedan dio, isprobati kako auto leži u nekim zavojima te napraviti set up samog auta. Trening je bitan kao i u svakom sportu, ali najviše iskustva se steče s brojem odvoženih utrka i kilometrima. Fizička sprema je jako bitna stavka za jednu trkaču posadu, jer bez iste nema koncentracije, a to nikako nije poželjno.

Rally spektakl će definitivno privući mnoštvo publike, imate li koji zavoj koji bi preporučili gledateljima? Jeste li već upoznati s Kumrovec rally i zagorskim cestama po kojim ćete voziti?
S obzirom na to da se ove godine prodaju ulaznice za gledatelje, organizator je osigurao najbolje pozicije za sve gledatelje, tako da gdje god da stanu, dobro stranu, na brzincu Zagorska sela, koji se vozi u nedjelju ima jako atraktivnih mjesta s kojih se može vidjeti i više nego jedan zavoj i dosta atraktivan prolazak preko mosta. Osim što smo nastupili na Croatia Rallyju oba puta do sada, preko nekoliko puta smo vozili i sami Kumrovec rally, tako da smo jako dobro upoznati s cestama po kojima ćemo voziti.

Rally je bio jedan od onih stereo tipičnijih muških sportova, ali to se u zadnje vrijeme podosta promijenilo, što vidimo i iz vašeg primjera, no postoji li u WCR još kojih sličnih ekipa kao vaš obiteljski tim, ili muško ženskih tandema? Jeste li time postali inspiracija drugim djevojkama za ulazak u svijet automobilizma?
Već davnih osamdesetih je u rallyju nastupala jedna od uspješnijih ženskih posada s poznatom Michele Mouton i Fabriziom Pons, za koje vjerujem da su inspirirale sve djevojke u automoto sportovima. Puno je muško ženskih posada u rallyju, ako pogledate samo rezultate pobjednika iz prošle godine, vidjet će da je u svim kategorijama osim u WRC1 kategoriji, žena bila na suvozačkom mjestu, što čovjeka dosta veseli. I sam Sebastian Leob ima suvozačicu. Koliko nam je poznato, toliko obiteljski uključenih posada nema, ali nije na odmet spomenuti Olivera Solberga, sina poznatog rally prvaka Petera Solberga, koji ga prati na svim njegovim utrkama.

Pitanje za kraj, koga vidite kao mogućeg pobjednika?
Kao mogućeg pobjednika vidimo Sebastiana Ogiera iako se nadamo pobijedi Kallea Rovanpere ili Elfyna Evansa.

Najnovije po kategorijama

Objavljeno u isto vrijeme

Pročitajte više s našeg weba