U varaždinskoj Županijskoj palači održana panel rasprava o osiguravanju kvalitetne javne usluge u javnom prijevozu putnika

CIJENA MJESEČNE KARTE PREŠLA PSIHOLOŠKU GRANICU: Sve iznad 500 kuna je neprihvatljivo, a iznad 1000 kuna je suludo

Objavljeno: 01.07.2022. zagorjeinternational

“Ugovori o javnoj usluzi u javnom prijevozu putnika u hrvatskim županijama“ bila je tema panel rasprave održane u četvrtak u Županijskoj palači u Varaždinu u organizaciji Saveza za željeznicu u suradnji s Varaždinskom županijom.

O tome kako osigurati kvalitetnu javnu uslugu u javnom prijevozu putnika raspravljali su predsjednik Koordinacije unutarnjeg javnog linijskog cestovnog prijevoza putnika pri HUP-u Hrvoje Meštrović, predsjednik Udruge hrvatskih autobusnih prijevoznika Krešimir Čumbrek, marketing menadžer HŽ putničkog prijevoza Tomislav Prpić i Predrag Brlek s Odjela za logistiku i održivu mobilnost Sveučilišta Sjever.

– Ovim panelom želimo pridonijeti kvalitetnijoj javnoj usluzi u sustavima županijskih linijskih javnih autobusnih prijevoza širom Hrvatske. Europski strateški dokumenti snažno zagovaraju razvoj javnog prijevoza te omogućavaju sufinanciranje raznih projekata, kako za razvoj infrastrukture, tako i za razvoj organizacije kvalitetnog i korisnički orijentiranog javnog prijevoza. Europska legislativa još od 2007. godine propisuje uspostavu ugovora o javnoj usluzi koji omogućavaju sufinanciranje sustava javnog prijevoza. Takvo sufinanciranje ne smatra se državnom potporom, već naknadom za javnu uslugu javnog prijevoza, a koji se u toj perspektivi promatra kao razvojni alat neke regije. Sukladno Zakonu o cestovnom prijevozu ugovori o javnom prijevozu trebali su biti sklopljeni do kraja 2019. godine, no tek rijetki gradovi i samo dvije županije u Hrvatskoj imaju takve ugovore – naveo je predsjednik Saveza za željeznicu Ante Klečina.

 Javni prijevoz je ekološki i energetski najpovoljniji način prijevoza, višestruko sigurniji od automobila, pokretač ekonomskih aktivnosti i alat za osiguranje demografske stabilnosti, napomenuo je pročelnik Upravnog odjela za gospodarstvo i europske poslove Varaždinske županije Darko Majhen.

Kvalitetniji sustav

 – Varaždinska županija želi uspostaviti novi i kvalitetniji sustav javnog autobusnog prijevoza s kvalitetnijom mrežom linija i većim brojem polazaka. Time bi se osigurala znatno bolja mobilnost građana, naročito učenika i studenata, mladih radnika i mladih obitelji te umirovljenika. Aktivno provodimo proces u kojem se spremamo za potpisivanje ugovora o javnoj usluzi s budućim prijevoznicima, pri čemu aktivno surađujemo s drugim županijama i s resornim ministarstvom. Današnja konferencija nastavak je dijaloga o tome kako ugovore o javnoj usluzi u javnom prijevozu kvalitetno implementirati u svrhu osiguranja kvalitetnog javnog prijevoza za građane – istaknuo je Majhen.

 Jedan od ciljeva je uspostava integriranog javnog prijevoza, što znači da korisnik na području cijele regije može za sve linije javnog prijevoza, dakle za putovanje vlakom, autobusom ili tramvajem koristiti jednu kartu.

– U Hrvatskoj je udio željezničkog putničkog prijevoza i dalje u padu, prema podacima Eurostata tijekom 2019. godine iznosio je samo 2,4 posto. Istovremeno je prijevoz međugradskim autobusima te gradsko-prigradskim autobusima i tramvajima iznosio 13,4 posto, te ta vrsta prijevoza stagnira već nekoliko godina. Ostala putovanja ostvaruju se automobilima, visokih 84,2 posto. Kad je u pitanju daljnji razvoj sustava integriranog prijevoza putnika, sjeverne županije su u prednosti jer imaju izrađen Master plan za integrirani prijevoz putnika, zajednički strateški regionalni dokument Varaždinske, Međimurske i Koprivničko-križevačke županije – napomenuo je Ante Klečina.

Predsjednik Koordinacije unutarnjeg javnog linijskog cestovnog prijevoza putnika pri HUP-u Hrvoje Meštrović je iz perspektive prijevoznika predstavio izazove uspostave ugovora o javnim uslugama za županijski linijski prijevoz.

– Mi prijevoznici suočavamo se s povećanjem troškova goriva, kao i povećanjem plaća radnika i njihovih radnih prava. Troškove smo pokrivali kroz cijenu karte, no ona je prešla psihološku granicu, sve iznad 500 kuna za mjesečnu kartu je neprihvatljivo, a iznad 1000 kuna je suludo. U županijama u kojima ne postoji javna usluga, prisiljeni smo zatvarati linije na kojima troškovi premašuju prihode. Za razliku od toga, u županiji u kojoj postoji javna usluga, putnici imaju nižu cijenu karte, a prijevozniku je osigurano pokrivanje troškova, pri čemu se svako povećanje cijena mora dokazati. Mi više nemamo vremena čekati s uvođenjem javne usluge jer su nam građani nezadovoljni i veliki broj ih se iseljava – rekao je   Hrvoje Meštrović.

Isti uvjeti

 Predsjednik Udruge hrvatskih autobusnih prijevoznika Krešimir Čumbrek složio se da je javna usluga apsolutno potrebna, pri čemu traži iste uvjete za sve prijevoznike.

– Stav naše udruge je da se za dobivanje prava za sklapanje ugovora o javnoj usluzi provodi javno nadmetanje, dakle nismo za model izravne dodjele ugovora, jer smatramo da sve mora biti javno, transparentno i dostupno svim prijevoznicima. Što prije krenemo s tim, prije ćemo imati javnu uslugu – rekao je Čumbrek.

 Marketing menadžer HŽ putničkog prijevoza Tomislav Prpić je istaknuo da se raduju i vesele integriranom prijevozu.

– Smatramo da je s tim potrebno krenuti što prije, malo ‘žešće’ nego je dosad bilo rađeno. Ne vidim da su željeznički i autobusni prijevoz konkurenti, a svi zajedno moramo prionuti na podizanje kvalitete prijevozne ponude za sve naše stanovnike – rekao je Prpić.

Predrag Brlek s Odjela za logistiku i održivu mobilnost Sveučilišta Sjever je istaknuo da se nada da ćemo ipak dostići europske standarde.

 – Kasnimo, ali se nadam da ćemo što prije stići Europu, posebno zato što možemo koristiti dobre prakse, a one loše izbaciti – zaključio je Brlek.

Najnovije po kategorijama

Objavljeno u isto vrijeme

Pročitajte više s našeg weba

Prijavite se na naš newsletter