Trideset godina od prvog borbeno - demonstrativnog leta hrvatskog ‘MiG-a 21’

Pregračanin Darko Cigrovski na današnji je dan ’92. gotovo nenaoružanim avionom odletio na prvu crtu bojišnice

Objavljeno: 19.02.2022. zagorjeinternational

Na današnji se dan, 19. veljače, obilježava punih 30 godina prvog borbenog leta hrvatskog ‘MiG-a21’ kojim je tom prilikom upravljao Pregračanin Darko Cigrovski. Povijesni se let dogodio davne 1992. godine, a ‘MiG-21’ je tom prilikom poletio na prvu zadaću borbeno-demonstrativnog leta prema i preko prve crte bojišnice. 

Pilot Cigrovski bio je prvi hrvatski pilot koji je zbog toga napustio aerodrom “Batajnicu”, vojnu bazu nadomak Beograda, jer je USUD za taj događaj odabrao baš njega. ‘MiG-21’ je poletio s aerodroma Pleso u Zagrebu, a odande je letio prema Karlovcu.

Slabo naoružanje

Tog je jutra, po pristizanju na aerodrom, potpukovnik Milan Maček izdao Cigrovskom zadaću borbeno – demonstrativnog leta na pravcu ‘Pleso – Karlovac – Pleso’, no pilot tada nije imao uvid čak ni u zemljovide obostranog rasporeda vojnih snaga. Jedino što se pouzdano znalo je da je neprijatelj na istočnom rubu Karlovca i da neprijateljski radar na Plješevici radi 24 sata, a obližnji bihaćki aerodrom ima dežurni par ‘MiG-ova 21’. 

‘MiG-21’ bio je naoružan samo topom s 30 granata za samoobranu, a o tadašnjoj slaboj opremljenosti našeg ratnog zrakoplovstva govorio je i podatak da su isti takvi neprijateljski avioni u lovačkoj inačici bili naoružani topom s 250 granata i četiri rakete, odnosno, u drugoj opciji, radarski ili ‘IC’ vođenim raketama dometa do 15 kilometara. 

Iako je bio svjestan da nema gotovo ništa od naoružanja te da leti bez adekvatne letačke opreme, Cigrovski je sjeo u kabinu, upalio motor i krenuo na let koji se odvijao pravocrtno, od Plesa do istočnog ruba Karlovca, zatim oštri desni zaokret oko samog grada, a potom nizak let natrag prema Plesu.

Zamalo kobno slijetanje

Planirani je let uspješno obavljen i Cigrovski je usmjerio ‘MiG’ natrag prema Zagrebu, obišao glavni grad i koristeći radarsku masku Sljemena, sletio je iz smjera Sesvetskog Kraljevca prema armirano – betonskoj strukturi koja služi kao zaklon. Tamo su ga dočekali njegovi prijatelji i mehaničari, sretni što su se pilot i avion vratili. 

U tom trenutku prema Cigrovskom je dotrčao jedan PZO-ovac i rekao “Skoro sam pucal po vama, al sam videl kotače, i znam da ste poletjeli na hrvatskom MIG-u, a poglejte sad”. 

Pogled prema avionu otkrio je da se od brzine letenja hrvatska zastava na repu odlijepila. 

Inače, slavni ‘MiG’ kojim je Pregračanin Darko Cigrovski izvršio ovaj povijesni borbeni let HRZ-a, je u Hrvatsko ratno zrakoplovstvo doveo pilot Varaždinec Danijel Borović, preletom iz Bihaća u Pulu 4. veljače 1992. godine i tako stavio Hrvatskoj prvi borbeni avion “MiG-21 bis’ na raspolaganje. Avion je kasnije dobio registracijsku oznaku 101 i 24. lipnja 1992. godine biva srušen u borbenoj akciji HRZ-a. Tom je prilikom poginuo pilot HRZ-a , pukovnik Ante Radoš.

Najnovije po kategorijama

Objavljeno u isto vrijeme

Pročitajte više s našeg weba