Koliko ste puta prilikom online kupovine ostavili svoje ime, prezime i adresu? 2015. g. tako je u svijetu ukradeno 500 milijuna identiteta – naučite se zaštititi

KUPUJETE LI ONLINE? Ovo su savjeti koje morati pročitati jer opasnosti vrebaju sa svih strana

Objavljeno: 15.03.2018. zagorjeinternational

Danas se obilježava Svjetski dan prava potrošača, a tim povodom potrošačke udruge diljem svijeta združene su u traženju pravednijeg digitalnog tržišta. Sve članice ove udruge diljem svijeta traže kreiranje boljeg digitalnog svijeta – promoviranjem pristupa poštenijim i sigurnijim internetskim uslugama, akcijama protiv prijevara i boljom online zaštitom.
Digitalno tržište nastalo je kada smo počeli kupovati robe ili usluge putem interneta i sasvim je preokrenulo svijet za potrošača. E–trgovina je pružila ljudima mogućnost većeg izbora uz više pogodnosti i otvorila je svima globalno tržište. Potpuno se promijenio način na koji ljudi kupuju i prodaju robu, a trendovi će samo rasti – kupovanje putem interneta će se u razdoblju 2017. do 2021. udvostručiti i doseći će iznos od 4,48 trilijuna američkih dolara.

No, da bi kupovanje putem interneta bilo zadovoljstvo, potreban je jak i siguran pristup internetu. Trenutno samo polovica svjetske populacije ima pristup internetu, a pola od njih se ne odlučuje na kupnju putem internet zbog nedostatka povjerenja u takvu trgovinu. Ono što značajno doprinosi tom nepovjerenju, jest strah od pojavljivanja neočekivanih i nepoštenih troškova. Da bi se osnažilo to povjerenje, važno je da nadležne vlasti poduzmu akcije da spriječe prijevare, te da kompanije imaju jasna pravila i uvjete, poštene cijene i dobar postupak naknade štete.
Consumers International je međunarodna udruga potrošača koja okuplja više od 200 potrošačkih udruga iz više od 100 zemalja i svake godine povodom Svjetskog dana prava potrošača, koji se obilježava od 1983., vodi kampanju za pojedino pitanje koje je od velike važnosti za potrošače. Hrvatska udruga za zaštitu potrošača je članica Consumers International od 2000. godine i svake godine sudjeluje u kampanjama povodom Svjetskog dana prava potrošača.

Da bi povećali svoje zadovoljstvo prilikom online kupnje, Consumer International je povodom Svjetskog dana prava potrošača, za potrošače diljem svijeta sastavio listu osam savjeta za izbjegavanje prijevare prilikom e-kupnje:

MJESTO LAŽNIH STRANICA

Kupovanje internetom znači da možete izbjeći gužvu prilikom dolaska do željenog proizvoda iz bilo kojeg mjesta na svijetu. Ali prevaranti znaju da vi vjerujete poznatim brendovima, tako da oni često upotrebljavaju vama poznati brend kako bi vas prevarili. Zato provjerite ime domene – ako vam zvuči kao brand koji znate, ali nije službena stranica brenda, to bi mogao biti upozoravajući signal. Ima još upozoravajućih signala – pravi, legitimni trgovci rijetko upotrebljavaju domenu koja završava sa .net ili .org ili će napraviti greške u pisanju ili gramatici. Ali i pored toga još uvijek možete biti prevareni, jer neki prevaranti koriste uvjerljivi raspored i kradu web adrese. Ako niste sigurni, pogledajte pravu stranicu brenda. Tamo ćete vidjeti upozorenja na prijevare i kako one izgledaju. Uvijek pogledajte počinje li stranica s https:// i ima li znak malog zaključanog zelenog lokota. To znači da su informacije koje putuju između vašeg računala i stranice s koje kupujete zaštićene i da prevaranti nisu u mogućnosti ukrasti vaše podatke o plaćanju.

VJERUJETE INTERNETSKOJ STRANICI, VJERUJETE TRGOVCU?

Platforme kao što su Amazon, Alibaba, eBay ili čak Facebook omogućuju malim trgovcima da se povežu s potrošačima diljem svijeta. Ali to što vam je poznata platforma, ne mora nužno značiti da trebate vjerovati svakom trgovcu na njoj. Upotrebljavajte sigurni način plaćanja, ako imate takav na raspolaganju i nikad ne plaćajte telefonom ili bankovnom transakcijom. Na taj način trgovac ne može ukrasti vaše podatke o plaćanju, a ako nešto krene po zlu, imate mogućnost refundiranja plaćenog.

RAZMIŠLJAJTE KAO PREVARANT

Kada kupujete internetom, dijelite svoje osobne podatke, kao što su vaše ime, adresa i bankovni detalji, s online trgovcima, kako bi oni mogli naplatiti robu i dostaviti vam je brzo i jednostavno. Ali lažni trgovci mogu upotrijebiti vaše podatke, kao što su ime i adresa, kako bi vam ukrali identitet. Ako ne koristite sigurni način plaćanja, mogu ukrasti i podatke s vaše kartice, te koristiti ih za druge kupovine. Ako im još date i password koji upotrebljavate, mogu pristupiti i drugim vašim računima. Godine 2015. u svijetu je ukradeno 500 milijuna identiteta, odnosno, to su samo prijavljeni slučajevi, što znači da je pravi broj puno veći. Vodite računa da dajete svoje osobne podatke samo trgovcima kojima vjerujete.

NE VJERUJTE SVAKOJ PONUDI

Svatko voli dobru ponudu, ali ako sumnjate da je ponuda previše dobra da bi bila istinita, najčešće ste u pravu. Bez obzira kako uzbudljiva ponuda bila, prvo provjerite možete li vjerovati tom trgovcu, pa tek onda kupujte.

SAZNAJTE SVE O TRGOVCU

Ozbiljni trgovci omogućuju kupcima da vrlo lako provjere tko su oni. Provjerite sve kontakte tog trgovca. Možete li reći tko je trgovac od kojeg kupujete i koji su mu kontakti? Budite oprezni s trgovcima koji daju samo broj mobitela za kontakte – to vam otežava da otkrijete gdje su oni zapravo. Kad kupujete, morate imati i informacije o načinu poništenja narudžbe ili povrata robe, o uvjetima prodaje i o politici privatnosti – mora se izjasniti što će učiniti s podacima koje mu dajete. Možete i tražiti da se osobno nađete s trgovcem, ako kupujete neki skupi proizvod i prije nego što mu platite u gotovini. Ako to radite, uvijek to dogovorite na nekom javnom mjestu, recite obitelji kuda idete i nosite mobitel sa sobom.

PREPOZNAJTE LAŽNE KOMENTARE

Trgovca na internetu možete provjeriti tako da pogledate komentare drugih kupaca na različitim stranicama. Oni opisuju različite odlike proizvoda koje taj trgovac prodaje i ako vam izgleda kao da su ih pisali različiti ljudi, ali ako zvuče previše slično, to mogu biti lažni komentari.

SAZNAJTE PRAVE NAČINE ZA PLAĆANJE

Ako poduzmete gore navedene korake, možete izbjeći internetske prijevare, ali sofisticirani prevaranti još uvijek vas mogu uhvatiti. Zbog toga je važno da provjerite na koji način možete vratiti svoj novac, ako to bude potrebno.
Ako trgovac inzistira na plaćanju neuobičajenim metodama, kao što su prethodno očitavanje novčane kartice, bankovni transfer ili plaćanje telefonom, sigurno se radi o prijevari. Ako plaćate kreditnom ili debitnom karticom putem sigurnog načina plaćanja, kao što su PayPal ili Alipay, možete uvijek razgovarati s vašom bankom i opozvati plaćanje.

PRIJAVITE PRIJEVARU

Ako sumnjate na prijevaru, kontaktirajte najprije trgovca – on možda ima dobro obrazloženje za problem. Ali budite oprezni ako vas traže osobne podatke – možda još uvijek pokušavaju ukrasti vaše informacije. Ako se otkrije da su prevaranti, uvijek možete djelovati da ih zaustavite, kako ne bi prevarili i druge ljude na isti način. Mnoge vlade imaju internetske stranice na kojima možete pronaći upozorenja na prijevare, prijaviti prijevaru policiji i zatražiti pomoć i podršku.
ICPEN – Međunarodna mreža za zaštitu i jačanje potrošača, također vodi portal na kojem možete objaviti međunarodne prijevare i pomoći agencijama koje štite potrošača da prate trendove I hvataju se u koštac s prijevarama diljem svijeta.

Najnovije po kategorijama

Objavljeno u isto vrijeme

Pročitajte više s našeg weba